Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner

MISTERIILE ORIENTULUI ȘI ALE CREȘTINISMULUI
De la Misteriile lui Zarathustra până la Misteriile Sfântului Graal

GA 144

Un ciclu de patru conferințe, ținute la Berlin în perioada 3-7 februarie 1913



Traducere după:
Rudolf Steiner
Die Mysterien des Morgenlandes und des Christentums
  După stenograme nerevizuite de conferențiar, editate de Rudolf Steiner-Nachlaßverwaltung
Editura Rudolf Steiner, Dornach/Elveţia 1985
GA 144


Traducător: Andrea Dumitrescu


©2024 Biblioteca antroposofică, pentru prezenta versiune în limba romană



CUPRINS


CONFERINŢA IBerlin, 3 februarie 1913
Principiul inițierii este corelat cu evoluția omenirii și se schimbă în epocile succesive ale omenirii. În prezent principiile inițierii sunt prezentate public și oricine poate atinge un anumit nivel al inițierii fără îndrumare personală. Inițierea necesită întărirea și transformarea forțelor sufletului: impresiile senzoriale, gândurile, ideile și judecățile trebuie să se schimbe dintr-un scop într-un mijloc; punctele de vedere și opiniile personale trebuie depășite. Dezvoltarea prin meditație a neînfricării. Prima treaptă a inițierii: „A veni în contact cu experiența morții”. Trăirea singurătății și a neantului. A doua treaptă a inițierii: „Trecerea prin lumea elementară”. Revărsarea forțelor din sine însuși pentru a se uni cu lumea spirituală și a ajunge să o cunoască. Antrenamentul în Misterii consta într-o creștere a energiilor sufletului.
CONFERINŢA a II-aBerlin, 4 februarie 1913
Întărirea puterilor sufletului ca o condiție prealabilă pentru ascensiunea în lumile superioare. Contopirea legilor naturale și a legilor morale în lumea spirituală. Întâlniri cu sufletele morților. Printr-o viață pământească lipsită de conștiința sau de responsabilitate sufletele omenești se condamna ca în viața dintre moarte și o nouă naștere să fie slujitorii ființelor spirituale care aduc pe Pământ boli, molime și decese premature. Comoditatea în viața pământească face ca după moarte sufletul omului să devină slujitorul lui Ahriman, stăpânul obstacolelor și rezistențelor. Dezvoltarea la inițiat a sentimentelor pentru relația vegetației cu lumea stelelor. A treia treaptă de inițiere: „Vederea Soarelui la miezul nopții”. Experiența Eului ca Soare și a trupului astral ca Lună și planete pentru trupurile eteric și fizic la om.
CONFERINŢA a III-aBerlin, 5 februarie 1913
A treia treaptă a inițierii: „ A sta în fața zeilor de sus și de jos”. Inițierea prin Zarathustra. Cunoașterea forțelor și ființelor care lucrează de la Soare și Lună pentru construirea trupurilor eteric și fizic. Misteriile egiptene timpurii. Trăirea Sunetelor sferelor și a Cuvântului cosmic. Isis și Osiris. Trăirea nașterii lui Osiris – Cuvantul cosmic. Misteriile egiptene târzii. Experiențe sufletești dureroase. Osiris smuls lui Isis. „Fiii văduvei”. Tranziția de la cultura egipteană la cultura Vechiului Testament prin Moise care a dus cu sine taina lui Osiris. Tăcerea Cuvântului cosmic; abandonul și singuratatea celor ce se inițiau. Experiența muririi treptate a Zeului care trece într-o altă lume.
CONFERINŢA a IV-aBerlin, 7 februarie 1913
Cuvânt creator care a dispărut din vederea spirituală în Egiptul antic s-a ridicat în epoca noastră ca Sfântul Graal. Repetarea a ceea ce s-a trăit în sufletului senzației în cultura egiptenă prin Masa Rotundă a Regelui Arthur. Arthur, Ginevra și cavalerii săi sunt imagini umane ale soarelui, lunii și zodiacului. Repetarea tainelor sufletului rațiunii din perioada greco-latină prin legenda Sfântului Graal. Partea devenită moartă a trupului și partea devenită inconștienta a sufletului asupra cărora acționează forțele luciferice și ahrimanice. Graalul – noua înțelepcine, pentru sufletul conștienței. Oponenții Graalului Klingsor și Iblis. Montsalvat și Chastelmarveille. Noua spiritualitate nu mai este legată de un loc de pe Pământ. Parsifal întruchiparea inițierii moderne în privința sufletului conștienței. Învingerea apatiei și a îndoielii. Natura dublă a omului modern: Parsifal care se străduiește și Amfortas rănit. Omul trebuie să-l cunoască în el însuși pe Amfortas pentru a-l putea cunoaște pe Parsifal.