Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
DIN CONȚINUTUL ȘCOLII ESOTERICE
LECȚII ESOTERICE

Volumul II: 1910–1912

GA 266/2

Însemnări din memorie ale participanților



Prefață de Carl UNGER
Traducere de Liliana-Emilia DUMITRIU


Traducere după
Rudolf Steiner,
Aus den Inhalten der esoterischen Stunden 1910-1912
Gedächtnisaufzeichnungen von Teilnehmern
GA 266/2
© Rudolf Steiner Verlag, Dornach, Elveția, 1996
Ediție îngrijită de
Martina Maria Sam și Hella Wiesberger
Desene de Carlo Frigeri

© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
București, 2014


coperta cartii

Coordonatorul colecției: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA
Redactor: Elisabeta SIMION
Tehnoredactor: Mihaela TUDOR
Coperta: Mariana MÎRZEA


Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României
STEINER, RUDOLF

Din conținutul școlii esoterice : lecții esoterice / Rudolf Steiner; trad.: Liliana-Emilia Dumitriu;
pref.: Carl Unger; ed.: Martina Maria Sam, Hella Wiesberger. - București: Univers Enciclopedic Gold, 2014 -
3 vol.
ISBN 978-606-704-047-0
Vol. 2 :1910-1912. - 2014. - ISBN 978-606-704-048-7

I. Dumitriu, Liliana Emilia (trad.)
II. Unger, Carl (pref.)
III. Sam, Martina Maria (ed.)
IV. Wiesberger, Hella (ed.)
133

GRUPUL EDITORIAL UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, București, 010784
Tel.: 0371.033.416
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro

Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
Tel.: 021 323 20 57
www.antroposofie.ro
email: romantrop@yahoo.com



coperta spate

COPERTA IV

Esoterismul, în toate timpurile, a cuprins o atitudine sufletească ce se afla în afara capacității obişnuite de viață şi de cunoaştere a epocii respective, o modalitate sufletească ce trebuia mai întâi cucerită, pentru care omul trebuia să se străduiască, să se dezvolte mai departe.

Rudolf Steiner s-a preocupat să le transmită oamenilor reuniți în Societatea Antroposofică un esoterism corespunzător situației spirituale a epocii noastre, epoca a cincea de cultură postatlanteană, relevând căile de dezvoltare esoterică creştină. În metodica drumurilor către esoteric a ascuns Rudolf Steiner protecția pentru misteriu. Aceste drumuri sunt de aşa natură încât în pregătire, în ceea ce el numea studiul antroposofiei, stă forța trezitoare pentru adevărata cunoaştere de sine a omului.

Lecțiile esoterice din acest volum, fundamentate pe esoterismul liber care se adresează spiritului uman, aduc clarificări esențiale privind condițiile de bază pentru dobândirea autonomă a cunoştințelor despre lumea suprasenzorială.





CUPRINS

Notă asupra ediției

Zicerile care se repetă mereu în orele esoterice din anii 1910-1912

DIN CONȚINUTUL ORELOR ESOTERICE 1910-1912

Însemnări din memorie ale participanților


1910

Kassel, 6 februarie 1910
Soare, Pământ – meditație, studiu. Școlire esoterică înainte (succes sau moarte) și astăzi (a deveni un altul); necesitatea veridicității și a răbdării. Tratarea subiectului de meditat, cu exemplul Tatăl nostru. Fizicul ca echivalent al spiritualului (toamnă – adormire, primăvară – trezire). Studiul ca pregătire pentru meditație; meditația ca jertfă
Köln, 27 februarie 1910
Îndoiala, superstiția, iluzia personalității ca trei puteri amenințătoare
München, 13 martie 1910
Despre zicerile zilei (duminică). „Totul în jurul nostru este Maya”. Influențe ale lui Lucifer; ceea ce este lunar în acțiunea lui Lucifer; intervenția divinităților bune tot prin ceea ce e lunar, de ex. catastrofe meteorologice. Luarea înăuntru a Mayei în meditație, ca influență a lui Lucifer în viața esoterică; trăsături negative, ca piedici din partea divinităților bune
München, 15 martie 1910
Despre zicerile zilei (marți). Dezvoltarea componentelor ființiale și preluarea învățăturilor teosofice. Starea saturniană a Eului, starea pământeană a trupului fizic
Hamburg, 16 mai 1910
„Totul în jurul nostru este Maya”; exemplul unui obiect roșu. Calea meditativă, drept cale spre adevărata ființă a lucrurilor (exemplu, trăirile provocate de culori). Sentimentul rușinii în lumea plantelor aflate în decădere; crucea cu trandafiri. Trezirea sentimentelor care nu sunt legate de obiecte exterioare
Hamburg, 19 mai 1910
Despre zicerile zilei (joi). Christos înaintea evenimentului de pe Golgotha, ca Spirit al Soarelui, după aceea ca Spirit planetar al Pământului. Legătura cu El prin reprezentarea crucii cu trandafiri; formarea culorilor complementare. Încrederea esoteristului în bine
Hamburg, 25 mai 1910
Zicere către spiritul zilei (miercuri). Căutarea esoteristului către echilibrul trăsăturilor și posibile erori. Indispoziții: acțiune incorectă a Spiritelor greutății (duce la ipohondrie și îmbolnăviri ale organelor digestive). Vanitate, trufie: acțiune neregulară a spiritelor luminii (duce la distrugerea creierului, încâlcire și nebunie). În Spirit se afla ... (Spiritul greutății) În trupul meu... (Spiritul luminii). Cele nouă însușiri ale maeștrilor. Cele cinci cerințe pentru elev. Mantre. Spiritul cvintuplu, unde și cum acționează; acțiune corectă și incorectă. Crucea cu trandafiri
Kristiania, 16 iunie 1910
Adormire și trezire; pregătirea corectă a adormirii. Necesitatea unor ajutoare pe drumul exterior al inițierii druidice și cel interior al inițierii egiptene. Calea rosicruciană se bazează pe forțe câștigate, proprii. Sarcina esoteristului pentru omenire. Revenirea durerilor fizice reprimate, drept dureri sufletești în încarnări ulterioare
Kristiania, 18 iunie 1910
Inițiere egipteană și druidică. Calea rosicruciană. Lămurirea zicerii În razele curate ..., cu privire la Spiritul christic. Zicerea rosicruciană. Pericole ale iluziilor în meditație
Kristiania, 20 iunie 1910
Zicere către spiritul zilei (luni). Gândurile Spiritelor pământului drept forțe creatoare (somn în regnul animal, visare în cel vegetal, trezie și gândire în cel animal). Modificări ale intereselor esoteristului aflat în dezvoltare. Pericole ale dezvoltării oculte, prin trupul eteric ce se degajează: mitomanie, boli
München, 24 august 1910
Îndrumări generale. Urmarea intrării în școlirea esoterică; degajarea trupurilor; trăiri de trezire. Noul Testament ca sprijin în clipe grele. Propoziție ocultă împotriva iluzionărilor: Toate căile înspre lumea spirituală merg prin inimă. Relația inimii cu Leu, Soare și Spiritele focului
München, 26 august 1910
Îndatoriri ale esoteristului la trezire (recunoștință), la meditație (dispoziție curată), la adormire (venerație). Esoteristul îl lasă conștient pe Dumnezeu să trăiască în el. Lăsarea jos a trufiei, mândriei, vanității. Pregătirea pentru apariția lui Christos în eteric. Zicerea rosicruciană ca dispoziție de bază pentru meditație: În Spirit se afla ... Încarnarea de acum: favorabilă pentru a ajunge în viața esoterică. Evenimentul christic viitor în trupul eteric
Berlin, 4 noiembrie 1910
Învățarea mersului, a vorbirii și a înțelegerii în sens esoteric și trăiri meditative legate de aceasta. Trăiri interioare la meditarea zicerii În razele curate ... Conducerea căii de școlire prin Christos. Ceea ce trebuie să dezvolte omul însuși în viață: mersul, înțelegerea, vorbirea în raport cu cuvântul christic „Eu sunt calea, adevărul și viața” și cu calea esoterică. Trăiri interioare la meditare, prin exemplul zicerii În razele curate ... (curent de căldură din est, lumină ce se revarsă, ton ce răsună; numele de nerostit al lui Dumnezeu; răceală și singurătate; imagini înșelătoare). Christos drept guru al tuturor oamenilor. Despre noțiunea de „iubire”
Berlin, 5 noiembrie 1910
Necesitatea neîncrederii față de trăirile oculte proprii; trăiri de tonuri și culori și semnificația lor. Imaginea arcei pe munte. „Croncănitul de corb” al Sinei inferioare. Transformări ale formațiunilor de culoare. Simbolul porumbelului. Crucea cu trandafiri drept ajutor. A lăsa să moară înăuntru Sinea inferioară (ca o copie străbătută de egoism a imaginii dumnezeiești originare) în Christos
Kassel, 3 și 4 decembrie 1910
Maya – Maha-aya – marea non-existență. Lupta lui Lucifer și Ahriman împotriva acțiunii dumnezeiești nemijlocite și influențele lor asupra omului; egoismul. Creierele eterice ale oamenilor. Atma, Buddhi, Manas și simbolul ochiului
München, 11 decembrie 1910
Vechea cale de inițiere: depășirea egoismului și a fricii. Calea esoterică a omului modern slăbit de materialism: păstrarea capacității de a forma noțiuni, a simțului adevărului și a logicii în lumile spirituale; imaginea despre spargerea oglinzii. Apariția de vicii, boli, pierderea memoriei ca pericol la începerea căii esoterice. Misiunea artei. Noțiunea de blasfemie; depășirea greșelilor ca probă de forță. Zicerea rosicruciană exoterică și esoterică
Hanovra, 17 și 18 decembrie 1910
Vocalele i, ei, a, o, ö, u, ü; macrocosmos și microcosmos
Berlin, 20 decembrie 1910
Urmările degajării legăturii dintre trup fizic și eteric: crearea unei „șire a spinării anterioare” prin formarea florilor de lotus; vindecare rapidă a rănilor; posibila apariție a unor mici slăbiciuni, întărirea degajării prin dietă corespunzătoare. Despre modul rostirii formulei rosicruciene
Stuttgart, 24 decembrie, Crăciun/Anul Nou 1910
Înăsprirea simțământului esoteric de răspundere. Degajarea trupului eteric pe cale exoterică și esoterică. Formarea măduvei anterioare (șirei anterioare)
Stuttgart, 31 decembrie 1910
Degajarea trupului eteric prin mijloace exoterice (dietă, exerciții de respirație) și esoterice (exerciții); urmările dăunătoare ale degajării ce are loc doar pe cale exoterică. Formarea măduvei anterioare. Despre consumul de alcool. Legarea mai strânsă a etericului cu trupul fizic prin multe ocupații moderne și prin alimentația de astăzi. Străbaterea mai conștientă a gândirii, simțirii, voinței prin exemplul afirmației: „Eu sunt un creștin”. Zicerea rosicruciană

1911

Stuttgart, 1 ianuarie 1911
Maha Aya – marea non-existență. Silabele ch și im. Combaterea ambiției, invidiei, curiozității etc.
Stuttgart, 2 ianuarie 1911
Efectele unor trăsături la esoterist: egoism (legătura cu eterul căldurii; acțiuni ale lui Samael); lipsă de veridicitate (legătura cu eterul luminii, efecte asupra sistemului nervos; acțiuni ale lui Azazel); obtuzitate (legătura cu eterul chimic, efecte asupra glandelor)
Berlin, 17 ianuarie 1911
Două genuri de gânduri: trezite prin percepție exterioară și prin teosofie. Lumea fizică drept rezultat al gândurilor dumnezeiești. Efectul constructiv al gândurilor non-senzoriale: formarea florilor de lotus. Câmpuri de exercițiu pentru gânduri lipsite de senzorialitate: matematică, observarea de raporturi, lăsarea să se desfășoare procese inverse. „Gândul gândește gândul”; „Cucerește-ți forța pătrunsă de lumină a apei”. Zicerea rosicruciană
Köln, 31 ianuarie 1911
Cele două părți ale meditației. Două propoziții de meditat: „Eu sunt un egoist, eu nu sunt creștin?” Maya astrală și eterică
München, 12 februarie 1911
Esoteristul de astăzi: pășirea spirituală, pe cea exterioară (imaginație și studiul învățăturilor teosofice) și pe cea interioară (meditație, inspirație). Acțiunea teosofiei asupra trupului eteric al oamenilor receptivi și nereceptivi. Calea interioară a misticii. Cele cinci trepte ale adâncirii, la Molinos. Apocalipsa: pornind de la data de 30 septembrie 395. Pericolele căii exterioare: îndoială, lipsă de sprijin; a celei interioare: egoism, iluzie
Straßburg, 19 februarie 1911
Pământul drept câmp de luptă între puteri spirituale bune și Lucifer și Ahriman. Lucifer dă înțelepciune fără iubire, Ahriman putere. Treapta de om a Arhanghelilor pe vechiul Soare. Putere fără înțelepciune = magie neagră; despre încarnarea anterioară a unui practicant de magie neagră. Depășirea lui Lucifer și Ahriman. Eliberarea lui Lucifer prin Christos
Hanovra, 5 martie 1911
„Păzește-te, în strădania ta esoterică, de înec”; „Păzește-te de arderea în focul propriului tău Eu”: două ziceri pentru calea exterioară și cea interioară în lumea spirituală. Sigiliile Apocalipsei și 30 septembrie 395. Pericolul „înecului” pe calea exterioară, pericolul „arderii” pe calea interioară; „prizonierat ocult”. Depășirea egoismului prin cuvântul lui Pavel „Nu eu, ci Christos în mine”. Zicerea rosicruciană esoterică și exoterică
Mannheim, 10 martie 1911
Transformarea esoteristului, cu exemplul egoismului, îndatorirea dezvoltării drept sentiment corect pentru esoterist. Esoteristul drept luptător. Despre gânduri deranjante la meditație
Berlin, 15 martie 1911
Acțiunea repetării dese a acelorași (cărți, exerciții). Diferența dintre lumea subsenzorială (elementară) și cea suprasenzorială: a prinde și a fi prins. Cuprinderea lumii elementare prin imaginarea simbolurilor ei (triunghi, pătrat, pentagon – pământesc; punct și cerc – apos; forma racului – aerian; lemniscată – focos); pericolul de a deveni egoist. Lucrarea spre interiorul lumii suprasenzoriale prin inspirație; pericolul pierderii-de-sine. Unirea ambelor direcții în rosicrucianism; necesitatea capacității de distingere dintre cele două lumi. Zicerea rosicruciană. Simbolurile forțelor care acționează în elemente, privitor la mineral, plantă, animal și om. Acțiunea Îngerilor, Arhanghelilor, Arhailor, Exusiailor. Ierarhiile și formarea componentelor ființiale. Legătura dintre ierarhiile mai înalte și respectiv cu patru trepte mai joase (formare macrocosmică și microcosmică). Misteriul de pe Golgotha; elementele eterice (lumină, ton, eterul vieții) și viitoarele încorporări planetare
Praga, 29 martie1911
Modul just al adâncirii în meditație (exemplu În razele curate...). Necesitatea: de smerenie și venerație pentru a judeca și a distinge cele văzute în lumea spirituală; de evitare a trufiei („Dumnezeu este în mine”); de însușire a unui sentiment subtil pentru adevăr; de realizare a unei priviri retrospective asupra propriilor fapte din când în când. Depășirea egoismului prin cuvântul lui Pavel „Nu eu, ci Christos în mine”. Zicerea rosicruciană esoterică
Berlin, 12 iunie 1911
Cunoștințe exoterice și esoterice. Reformarea trupului astral în trup al cunoașterii prin cunoașterea științei spiritului. Expirarea de „aer de moarte” prin intermediul omului pe baza influenței lui Lucifer. A face roditoare substanța spirituală inspirată (lumina christică) prin știința spiritului. Verificarea înțelepciunilor date prin rațiunea omenească sănătoasă
München, 23 august 1911
Câte ceva despre meditație și semnificația liniștii sufletești interioare după aceea. Tendința trupului eteric de a se extinde în meditație și după moarte. Acțiunea purtării înăuntru de simpatii și antipatii în lumea eterică: apariția de imagini înșelătoare în caz de mitomanie; apariția erorii în caz de ambiție greșită. Verificarea învățăturilor date, prin gândirea clară
München, 26 august 1911
Extinderea trupului eteric în meditație. Acțiunea interioară nemijlocită a ierarhiei a treia asupra celor trei trupuri ale omului, înfățișată pe baza unei pentagrame cu cerc circumscris; acțiunea celorlalte ierarhii în mediul omului. Respingerea de părți ale trupului astral; stăpânirea părților separate ale trupului astral prin Eu, cu ajutorul științei spiritului. Zicerea rosicruciană, exoteric și esoteric. Acțiunea lui Christos în dezvoltarea lumii și legarea cu substanța christică. – Folosirea adevărurilor oculte, de ex. a încarnărilor anterioare ale unor personalități în viață
Karlsruhe, 10 octombrie 1911
Importanța succesiunii exacte a cuvintelor dintr-o meditație, pe baza exemplului unei publicări a zicerii În razele curate... cu, parțial, cuvinte greșite. Folosirea zicerilor date. Cele trei trepte ale cunoașterii spirituale: imaginație, inspirație, intuiție. Exercițiu spre întărirea organelor pentru vederea imaginativă: a gândi totul inversat, deoarece totul în jurul nostru este Maya; urcarea de la Spiritele formei la Spiritele mișcării. Cuvântul, vorbirea ca singur lucru real
Karlsruhe, 14 octombrie 1911
Exercițiul gândirii inverse, prin exemplul chipului omenesc: începutul vederii aurei. Elementul de legătură între trup fizic și trup eteric, ca contraparte la omul exterior. Motivul agorafobiei etc.: lipsă de singurătate îndreptățită; necesitatea singurătății. Rugăciunea în masă ca beatitudine de grup. Greutatea de a diferenția între iubire și egoism. Sentimentul de a fi absorbit prin ființe mai înalte. Suferința ca amintire iubitoare a unor greșeli anterioare; fericirea ca milostenie. Necesitatea pătrunderii în interiorul lucrurilor oculte preluate cu rațiunea
Berlin, 27 octombrie 1911
Seriozitatea necesară în viața esoterică. Acțiunea entităților luciferice: acțiunea lui Samael asupra eterului căldurii (sânge) împotriva egoismului, furiei și invidiei; acțiunea lui Azazel asupra trupului astral, asupra eterului luminii (sistem nervos), împotriva lipsei veridicității (exemplu: motive reale și pretexte pentru participarea la o conferință teosofică); acțiunea lui Azael asupra Eului, asupra eterului chimic (glande și seve), împotriva obtuzității și indiferenței (exemplu: examinarea unor învățători din Austria)
Berlin. 30 octombrie 1911
Sensul bolii: transformarea pornirilor ce trag în jos în unele ce merg în sus. Acțiunea karmică a materialismului (înmuierea creierului). Sentimentele și gândurile noastre, ca ființe în cadrul ființei noastre. Acțiunea lui Mehazael (legarea de pământ după extinderea puternică a trupului eteric), a lui Samael, a lui Azazel și a lui Azael. Lumea ca Maya; descoperirea în viitor a unor principii oculte de către știință
München, 19 noiembrie 1911
Fizicul ca semn pentru spiritual (exemplu: inima). Maya din lumea exterioară: existentă doar pentru ființe cu sânge cald. Efecte ale concentrării asupra inimii. Zicerea către spiritul zilei de duminică. Apariția dublului. Crearea unei echilibrări față de anumite trăsături prin acțiunea lui Samael (căldură febrilă), a lui Azazel (presiune), a lui Azael (senzația de înec; exemplul unui examen pentru învățători din Austria); acțiunea lui Mehazael asupra oamenilor care vor să se dea la o parte din calea karmei: senzația de a fi înlănțuit. Ființa Școlii Esoterice
Berlin, 16 decembrie 1911
Acțiunea puterilor pământești distructive și întărirea lor prin karma neechilibrată a omului, de la mijlocul perioadei atlanteene. Sensul Mayei. „Trecerea apei” în timpul vechi și în cel nou. Găsirea lui Christos în deplină libertate, chiar fără forța constrângătoare a rațiunii. Misteriul de pe Golgotha ar fi trebuit, de fapt, să se întâmple la mijlocul perioadei atlanteene
Hanovra, 31 decembrie1911
Întrebarea legată de drumul către adevărata realitate. Sensul Mayei: dezvoltarea conștienței de Eu; cele șase zile ale creației. Pătrunderea în lumea realității prin întărirea Eului în meditație, cu exemplul zicerii În razele curate ... Scindarea personalității; apariția dublului prin acțiunea lui Samael

1912

Hanovra, 1 ianuarie 1912
Apariția dublului; acțiunea ființelor luciferice Samael, Azazel, Azael și Mehazael, ca echilibrare pentru anumite trăsături care devin conștiente prin școlire. Despre meditație. Zicerea rosicruciană
Berlin, 6 ianuarie 1912
Trăiri în timpul scindării personalității, a apariției dublului (sentiment de singurătate, sentiment de recunoștință, exersarea tăcerii)
Berlin, 7 ianuarie 1912
Stăpânirea dublului ca necesitate pentru elev. Transformarea capacității de iubire. Valoarea singurătății. Constanța la un exercițiu. Explicarea meditației În razele curate ... Forța tăcerii
München, 10 ianuarie 1912
Rodnicia rămânerii constante la un exercițiu. Apariția mai accentuată a unor trăsături greșite în cadrul dezvoltării interioare (exemplu: exercitarea criticii). Suportarea singurătății ca întărire a egoității. Forța tăcerii. Evitarea văitării. Lucrul cu gândurile deranjante. Poarta morții. Zicerea rosicruciană. Formarea sentimentului de singurătate, a dăruirii și a tăcerii. Ajungerea la poarta morții. Egoitate și uitare de sine
Zürich, 16 ianuarie 1912
Echilibrarea perturbărilor provocate de om prin acțiunile lui Samael (figură asemănătoare cu omul), ale lui Azazel (figură asemănătoare cu o pasăre), ale lui Azael (figură asemănătoare cu un leu), ale lui Mehazael (figură asemănătoare cu un taur)
Berlin, 26 ianuarie 1912
Trăiri ale sufletului omenesc pe calea de școlire: trecerea peste pragul morții (sentimentul de a fi părăsit, de inutilitate a capacităților din lumea fizică pentru cea spirituală); coborârea în lumea de jos: vederea propriei ființe sufletești din afară; sentimente de rușine; mersul prin elemente: cunoașterea realității gândurilor. Acțiuni ale meditației: formarea florilor de lotus; vederea Soarelui de la miezul nopții; extinderea înăuntrul lumii spirituale
Stuttgart, 20 februarie 1912
Cuvinte din misteriile egiptene (Eu am ajuns la poarta morții, ...) și semnificația lor în ziua de azi. Trăirea morții: perceperea corpului fizic drept o greutate; scindarea Eului. Relația omului cu elementele: trăirea lui Lucifer în căldură, a lui Ahriman în aer, identificarea cu ceea ce este lichid și solid

Zicere a misteriilor egiptene

Stuttgart, 22 februarie 1912
Necesitatea unui punct esoteric central ferm. Lucifer, comunitatea begarzilor și acțiunea actuală a acestor suflete: zăpăceală datorită altor religii (brahmanism și budism). Pătrunderea încoace a culturii chineze în Europa; Ku Hung Ming; poporul chinez ca administrator al memoriei omenirii. Memoria ca dar al lui Lucifer. Urcarea din nou a omului prin meditație și concentrare. Trupul fizic drept templu; forma de vierme a sufletului. Ieșirea din corp și vederea Soarelui spiritual. Despre instrumente pentru vederea aurei și efectul lor dăunător asupra ochilor
Stuttgart, [23] februarie 1912
Un semn distinctiv pentru distingerea dintre emiterea de raze din partea ființelor mai înalte sau propria iradiere de forță (căldură și agitație a inimii). Urmările școlirii esoterice: retragerea conducerii dumnezeiești; transformarea trupului eteric; ieșirea în evidență a trăsăturilor negative. Îndatorirea pentru dezvoltarea forțelor puse în noi. Despre felul adormirii și trezirii
München, 26 februarie 1912
Răspândirea mișcării esoterice și problemele legate de aceasta; dezvoltarea încrederii; funcția de sfătuitor al membrilor mai vechi. Lucrul cu critica: referire la obiect, nu la persoane. Urmări ale degajării trupului eteric, datorate exercițiilor: vederea corpului drept templu, a sufletului drept vierme urât; simțirea greutății creierului și a trupului fizic. Despre cele patru propoziții ale inițierii egiptene
Mannheim, 10 martie 1912
Unirea cu ființe mai înalte, drept fruct al meditației. Folosirea economiei în sufletesc-spiritual; îndreptățirea egoismului în domeniul esoteric, dar nu în cel exoteric. Despre lucrul cu forțe pasive și active. Exercițiile secundare. Lucru cu gândurile care năvălesc asupra noastră
Frankfurt, 10 martie 1912
Pericole pentru esoterist; semnificația exercițiilor secundare; posibile efecte ale școlirii asupra karmei
Berlin, 22 martie 1912
Exercițiu: Imaginarea unei discuții dintre Moise și un elev (topirea vițelului de aur; dizolvarea în apă și băutul acesteia). Patru simțăminte de gânduri, produse datorită acestui fapt: până atunci închinarea la sinea proprie; a-nu-fi-liber de simpatii și antipatii; recunoașterea Mayei din jurul nostru; distrugerea celor lucrate asupra noastră în încarnări anterioare. Lucrul cu această imaginațiune
Helsingfors, 5 aprilie 1912
Exerciții de protecție ale esoteristului: toiagul lui Aaron și crucea cu trandafiri. Despre citirea justă. Formarea florii de lotus cu șaisprezece petale
Helsingfors, 14 aprilie 1912
Viziuni ce apar prea devreme, drept ceva atavic. Acțiunea exercițiilor: degajarea vieții de gânduri; necesitatea unei absolute iubiri de adevăr; alunecarea impulsurilor de simțire și voință: acțiunea atitudinilor greșite, până în trup. Înainte: acționarea acestor tendințe în nebunie, stare furibundă, moarte; exemplul celor patru rabini
Berlin, 24 aprilie 1912
Omul fără mamă (Adam) și cel fără tată (Christos). Cultul lui Isis. Acțiunea forței planetare a Tatălui și cea cosmică a mamei în om: forțele tatălui – împlinitoare de substanță, construind până la 33 de ani; forțele mamei – deconstructive, trezind sufletesc-spiritualul. Duminică dimineața la ora 9: a se simți unit cu toți esoteriștii
Köln, 9 mai 1912
Stare sănătoasă de oboseală ca ajutor posibil pentru meditație. Acțiunea alcoolului și a consumului de carne. Patru modificări la esoterist: a intelectului (conducerea gândurilor, judecată, memorie); a obiceiurilor; a corpului fizic. Exemplu de conținuturi puternice pentru meditație, de ex. l.Timotei, 3,16 „Se poate ști...”
Norrköping, 30 mai 1912
În memoria doamnei Danielsson. Caracteristici ale dezvoltării esoterice ce se desfășoară corect
Kristiania (Oslo), 7 iunie 1912
Surplus de forțe al trupului eteric în timpuri anterioare. Meditația ca mijloc pentru a ajunge în partea trupului eteric care este astăzi respinsă de corpul fizic. Sensul exercițiilor secundare. Meditația despre „lumina nerevelată”; realizarea golului interior
Kristiania (Oslo), 9 iunie 1912
Principiile Societății Teosofice: veridicitate; niciun raport de credință al elevului față de maestru. Sobrietate. Urmările exercițiilor realizate incorect. (Grandomanie; regresia rațiunii și a memoriei). Exemplul celor patru rabini. Chestiunea discutării publice despre încarnări anterioare
Kristiania (Oslo), 11 iunie 1912
Pericole pentru esoterist (mulțumire de sine, lipsă de veridicitate, cerință după senzațional) și depășirea lor. Exemplul celor patru rabini
München, 1 septembrie 1912
Predominanța sufletului conștienței: credința în adevăruri absolute; expresia ocultă „saducheu”. Predominanța sufletului rațiunii: postarea unui adevăr recunoscut la nivel personal drept general-valabil; expresia ocultă „fariseu”. Predominanța sufletului senzației: căutarea adevărului în adâncirea interioară; expresia ocultă „esenian”. Saducheul din noi trebuie să-i slujească fariseului și amândoi esenianului; depășirea celor trei prin sentimentul just de rușine. Acel cum, unde și când al lucrurilor este de mare importanță
Basel, 20 septembrie 1912
Comportamentul esoteristului față de viața exterioară ca și față de jocul copilăresc. Trăirea lui „Gândește în mine” (devenirea trupului Eului, a trupului gândirii); sentimente de recunoștință față de puterile spirituale. Dispoziție corectă a esoteristului: să vrea să învețe, în loc să aștepte „învățătorul lumii”. Veridicitatea ca virtutea cea mai înaltă
Basel, 22 septembrie 1912
Trăirea lui „Gândește, simte, vrea în mine”. Acțiunea anumitor forțe în viața sufletească: în sufletul senzației, frica drept pol opus la egoitate; transformarea ei în venerație la esoterist; în sufletul rațiunii: deșteptăciune și compasiune; pericolul de a-se-simți-în-beatitudine; în sufletul conștienței: conștiința drept pol opus la a-se-putea-deconecta-pe-sine și la lipsa de conștiință
Berlin, 8 noiembrie 1912
Trei trăiri ale esoteristului ca rezultat al meditației: Mă gândește pe mine (exoteric: „În gândirea ta trăiesc gânduri cosmice”), unit cu sentimentul cucerniciei; Mă acționează pe mine („În voința ta lucrează ființe cosmice”), unit cu sentimentul venerației; Mă țese pe mine („În simțirea ta țes forțe cosmice”), unit cu sentimentul recunoștinței. Zicerea rosicruciană în legătură cu aceste sentimente. „Voi veți fi ca niște dumnezei”, rostit o dată de Lucifer, o dată de Christos
Hanovra, 19 noiembrie 1912
Modificarea din starea sufletească a esoteristului. Liniștea sufletească de după meditație. Trăirea lui Mă gândește pe mine (cucernicie); Mă acționează pe mine (venerație); Mă țese pe mine (recunoștință); acest exercițiu, în legătură cu zicerea rosicruciană
München, 28 noiembrie 1912
Necesitatea atenției asupra vieții sufletești. Trăirea lui Mă gândește pe mine, Mă acționează pe mine, Mă țese pe mine, în legătură cu sentimentele respective (cucernicie, venerație, recunoștință)
Berna, 16 decembrie 1912
Despre apariția periodică a anumitor greșeli care devin tot mai mari și depășirea lor. Cele trei cuvinte date, în raport cu Treimea: Mă țese pe mine: principiul Tatălui; scufundarea în trup, de dimineață. Mă acționează pe mine: principiul Fiului; conștiență de Eu, după moarte; Mă gândește pe mine: Sfântul Spirit; trezirea în lumile spirituale. Iubirea întreită: pentru adevăr prin Tatăl (împotriva vanității), pentru viață prin Fiul (prin compasiune), pentru lucrare prin Sfântul Spirit (împotriva egoismului). Adevăr – Spiritul, compasiune – Fiul, creativitate – Tatăl. Mă gândește pe mine (atingerea cu îngerul); Mă țese pe mine (Spirite ale mișcării); Mă acționează pe mine (Spirite ale voinței)
Zürich, 17 decembrie 1912
Mă gândește pe mine (atingerea cu Îngerul); Mă țese pe mine (Spiritele mișcării); Mă acționează pe mine (Tronuri). Privirea asupra propriului trup fizic; zicerea rosicruciană

NOTE

Despre baza textului

Note referitoare la texte