Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
DIN CONȚINUTUL ȘCOLII ESOTERICE
LECȚII ESOTERICE

Volumul III: 1913 și 1914; 1920–1923

GA 266/3

Însemnări din memorie ale participanților și texte de meditație



Prefață de Carl UNGER
Traducere de Liliana-Emilia DUMITRIU


Traducere după
Rudolf Steiner,
Aus den Inhalten der esoterischen Stunden
1913 und 1914, 1920–1923

Gedächtnisaufzeichnungen von Teilnehmern Meditationstexte nach Niederschriften Rudolf Steiners
GA 266/1

Ediție îngrijită de
Hella Wiesberger și Martina Maria Sam.
Partea a III-a cu colaborarea lui Julius Zoll
Desene de Carlo Frigeri
© Rudolf Steiner Verlag, Dornach, Elveția, 1998

© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
București, 2014


coperta cartii

Redactor: Elisabeta SIMION
Tehnoredactor: Mihaela TUDOR
Coperta: Mariana MÎRZEA


Traducere (Partea a III-a – texte și mantre) revăzută de Gheorghe Paxino


Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României
STEINER, RUDOLF

Din conținutul școlii esoterice : lecții esoterice / Rudolf Steiner; trad.: Liliana-Emilia Dumitriu ;
pref.: Carl Unger; ed.: Martina Maria Sam, Hella Wiesberger. - București: Univers Enciclopedic Gold, 2014 -
3 vol.
ISBN 978-606-704-047-0
Vol. 3 :1913 și 1914; 1920–1923. - 2014. - ISBN 978-606-704-061-6

I. Dumitriu, Liliana Emilia (trad.)
II. Unger, Carl (pref.)
III. Sam, Martina Maria (ed.)
IV. Wiesberger, Hella (ed.)
133

GRUPUL EDITORIAL UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, București, 010784
Tel.: 0371.033.416
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro

Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
Tel.: 021 323 20 57
www.antroposofie.ro
email: romantrop@yahoo.com



coperta spate

COPERTA IV

„Înţelegerea noastră obişnuită, intelectuală, a lumii aruncă, de fapt, un văl peste tot ceea ce se află în spatele ei. Iar acest lucru este o binecuvântare pentru oameni, căci trebuie să fii cu totul pregătit să intri în atingere cu lumea mai profundă, fără să apară consecinţe greşite pentru viaţa obişnuită. Căci dacă nu suntem pregătiţi suficient, se poate întâmpla ca tot ce simţim şi suntem ca om obişnuit să se transforme exact în opusul său. [...]

Un om care nu a dobândit o deplină degajare fală de toate experienţele din lumea fizică nu se poate menţine vertical în lumea spirituală şi dobândeşte pentru viaţa sa zilnică transformarea iubirii în ură, a curajului în frică ş.a.m.d. Cel care pentru sine însuşi a luat decizia: acumn vreau să merg înainte puternic în strădania mea ocultă, trebuie să fie mereu atent, cu cea mai mare seriozitate, să nu se schimbe faţă de viaţa sa zilnică obişnuită. El trebuie să rămână aşa cum a devenit odată prin predispoziția şi karma sa. Atât cât este posibil, viața exterioară trebuie să rămână aceeaşi, iar dacă trebuie să intervină modificări, acestea să nu fie condiționate prin viaţa esoterică, ci prin condițiile exoterice. Cine observă, spre exemplu, în viața exoterică că este neprietenos, trebuie să umple această lipsă prin strădanii în viața exoterică, dar să nu se aştepte în această privință la nimic dinspre viața esoterică.

Dacă suntem mereu degajaţi şi ne adâncim tot mereu în mantrele date: Mă gândeşte pe mine — Mă tese pe mine — Mă acționează pe mine, atunci vom aduce cu noi şi forţele corecte pentru a ne menține verticali în mijlocul forţelor grozave ale lumii spirituale.”

Rudolf Steiner





CUPRINS

Observații preliminare ale editorilor

Prima parte

ÎNSEMNĂRI DIN MEMORIE ALE PARTICIPANȚILOR LA ORELE ESOTERICE ȚINUTE ÎN ANII 1913 ȘI 1914

Ziceri care se repetă mereu în orele din 1913 și 1914

1913

Köln, 2 ianuarie 1913
Separarea de direcția reprezentată de doamna Besant; comportamentul față de ea ca personalitate sau față de faptele ei. Două reguli ale ordinului esenienilor și aplicarea lor actuală: 1. Niciun fel de activități lumești între apusul soarelui și răsăritul lui. 2. Rugăciune pentru răsăritul soarelui. Aplicarea lor actuală în legătură cu zicerea rosicruciană: Adormirea fiind conștienți de „Ex Deo nascimur” (iubire). Conștiența pentru momentele de trecere (de ex. Anul Nou, adormire). Viziuni ale corpului în somn, ca pregătire pentru vederea imaginativă (casă cu poartă, cadavru cu sicriu, înger cu o cupă). Luarea cu sine a lui „In Christo morimur” (smerenie) în timpul de după moarte; substanța spirituală de după moarte, înainte și după Misteriul de pe Golgotha. Conștiența de sine după moarte, prin „Per Spiritum Sanctum reviviscimus”
Köln, 4 ianuarie 1913
Evenimentele privitoare la doamna Besant: nu mai este o chestiune de a distinge dintre esoterism occidental și oriental, ci dintre adevăr și neadevăr. – Perceperea gândurilor deranjante, drept progres. Trăirea lui „Mă gândește pe mine”, „Mă acționează pe mine”, „Mă țese pe mine” legată de simțămintele de cucernicie, venerație, recunoștință. Trăirea corelațiilor karmice din cadrul legăturilor de sânge, înaintea Misteriului de pe Golgotha. Christos drept cel de-al doilea Adam, de la care provin sufletele
Berlin, 6 ianuarie 1913
Privitor la adormirea din timpul exercițiului de seară: continuarea meditației în stare decorporalizată. Imagini simbolice de vis înainte de trezire. Două reguli ale Ordinului esenienilor, în legătură cu zicerea rosicruciană. Substanța spirituală de după moarte, înainte și după Misteriul de pe Golgotha
Berlin, 8 februarie 1913
Despre meditația justă. Lumea cunoașterii în exoteric, lumea trăirii în esoteric.Trăirea lumii beatitudinilor sau a figurilor. Exem¬plu pentru pericolele urcării în lumile spirituale (transformarea iubirii în ură, a curajului în frică). Funcția de protecție a savurării. Dumnezeu în Maya = ceea ce este distrugător, zdrobitor, nu ceea ce devine, înflorește, înmugurește. Păstrarea degajării prin cele trei mantre: „Mă gândește pe mine ...”
Stuttgart, [între 17 și 20] februarie 1913
Enigme spirituale în sunetele mantrei: „Mă gândește pe mine”, „Mă țese pe mine”, „Mă acționează pe mine”. Două reguli ale Ordinului esenienilor, în legătură cu zicerea rosicruciană
München, 12 martie 1913
Despre continuarea acțiunii exercițiului și la adormirea elevului; motivele pentru estomparea conștienței. Despre adevărul celor patru cuvinte: „Eu sunt”; „Eu gândesc”; „Eu simt”; „Eu vreau”. Semnificația sunetelor zicerii rosicruciene
Berlin, 16 martie 1913
Moartea lui Oda Waller. Despre adormirea din timpul meditației. Despre adevărul celor patru cuvinte: „Eu sunt”; „Eu gândesc”; „Eu simt”; „Eu vreau”. Semnificația sunetelor zicerii rosicruciene
Haga, 21 martie 1913
Două trăiri posibile la meditație: 1. A fi ridicat, lărgire; venirea către noi a unor ființe galben-roșiatice: arhangheli; încântare și frică. 2. Coborârea, îngustare; venirea către noi a unor ființe albastru-violete: îngeri; înfiorare, vederea de sine. Unificarea acestor figuri: Conflictul și ispita lui Lucifer. Zicerea rosicruciană

Haga, 21 și 25 martie 1913

Haga, 25 martie 1913
Despre adevărul celor patru cuvinte: „Eu sunt”; „Eu gândesc”; „Eu simt”; „Eu vreau”. Observarea sunetelor celor trei mantre: „Mă gândește pe mine ...” și a zicerii rosicruciene
Berlin, 11 aprilie 1913
Trăiri ale fiecăruia în parte la meditație și observații ajutătoare: despre gânduri deranjante; dureri de cap; apariția unor trăsături deosebite; motive pentru apariția dublului; imaginațiuni: trupul eteric devenit mobil
Strassburg, 14 mai 1913
Despre lumea morală și cea naturală: esoteristul trebuie să le unească (cu exemplul: Soare, Lună, Mercur, Venus); separată, lumea naturală conține forțe de îmbolnăvire. Materia drept păcat concentrat. Influența lui Lucifer: egoismul; durerea drept mijloc împotriva egoismului. Necesitatea moralității la urcarea în lumile spirituale. Zicerea rosicruciană
Stuttgart, 18 mai 1913
Sarcina esoteristului: Citirea aparițiilor exterioare drept scriere ocultă; exemplul planetelor: Soare: Eul și amintirea (exemplul unui om care și-a pierdut amintirea: semn pentru lipsă de interes). Lună: curentul ereditar. Mercur: gândirea rațională. Marte în legătură cu Venus: gânduri creatoare, inspirații pentru progresul omenirii. Jupiter: lumină ce dăruiește înțelepciune, forță de iubire. Saturn: forță de căldură, entuziasm. Soarele triplu (fizic, spiritual. Soarele-Christos); Iulian Apostatul. Acțiune nemijlocită a planetelor subsolare, acțiune mijlocită a celor suprasolare. Cele șapte planete, drept șapte trandafiri de lumină ai crucii cu trandafiri. Zicerea rosicruciană
Helsinki (Helsingfors), 1 iunie 1913
Despre rugăciunile către Spiritele zilei. Forța producătoare de eu a Soarelui și forța de reproducere a Lunii. Mercur drept mesager. Soarele triplu
Helsinki (Helsingfors), 5 iunie 1913
Despre comportamentul față de gândurile deranjante din timpul meditației. Urmări neplăcute ale evenimentelor de la Adyar
Stockholm, 8 iunie 1913
Greutăți ale cunoașterii de sine; trei descoperiri aici: intenția de a nega spiritul; frică de spirit; ură față de spirit. Despre iubire și corelația ei cu legăturile karmice și egoismul. Despre acțiunea lui Lucifer și a lui Ahriman în gândurile deranjante
München, 3 septembrie 1913
Diferența dintre exoterism și esoterism. Despre multitudine și unitate în filosofie și în esoterism. Adorarea unității este: a-i cădea pradă lui Lucifer; recunoașterea doar a multitudinii: a-i cădea pradă lui Ahriman. Schema drept dogmă: Ahriman. Impunerea unui adevăr spiritual: luciferic. Cartea Teosofie ar fi luciferică fără strădania de gânduri necesară. Despre așa-numite „vibrations”. Efecte ale meditației
München, 4 septembrie 1913
Acțiunea lui Lucifer și a lui Ahriman: în tot ce este simțire, în adâncirea mistică, în tot ce este vizionar, în artă: Lucifer; Lucifer și misticii: înclinația lui Lucifer de a deveni cucernic. În tot ce este voință, gesturi, scris, auzit, tot ce este mediumnistic: Ahriman. Swedenborg. Armonizarea ambelor forțe. Nefolosirea capacităților oculte pentru viața fizică. Despre cerința lui Maeterlinck de a dovedi spiritualul. Evanghelia după Ioan drept ajutor pentru găsirea căii de mijloc
Kristiania (Oslo), 5 octombrie 1913
„Robustețea lipsă” din viața de gânduri a esoteristului; dureri datorate unor gânduri ce nu se află în legitatea existenței lumii, de ex. „omul microcosmic” al lui Crooke. Senzații de frig și căldură la diferite gânduri și filosofii. Exemplu al unei imagini preluate din întregul lumii: o cupă cu ulei, în care arde o flacără (imaginea componentelor corporale). Modificarea trupului eteric în diferite locații (nord: extindere, sud: comprimare)
Kristiania (Oslo), 6 octombrie 1913
Acțiune îndreptățită și neîndreptățită a lui Lucifer și Ahriman. Ahriman: stăpânul morții; acțiunea sa în cadrul fricii (materialism); satisfacția drept protecție. Lucifer: stimulator al artei și al științei libere; ispită de a fi arogant; acțiunea sa în drame naturalist-realiste (G. Hauptmann); smerenie și modestie drept protecție. Lucifer și Ahriman poartă Eul lor, în loc să poarte numai acțiunile sale, pe planul fizic. Fiecare ființă are lumea sa, în care trebuie să-și trăiască Eul. Sângele drept simbol al Eului; despre leșinul la vederea sângelui. Modificarea trupului eteric în diferite locații (nord: extindere, sud: comprimare; est: micșorare)
Bergen, 11 octombrie 1913
Patru trăiri tipice la meditație: furnicături, împunsături, vâjâit în sânge (devenirea conștientă a egoismului). Lipsa aerului (lipsă de simț al adevărului). Slăbiciune și transpirație (trăirea trupului fizic drept piedică). Un fel de stare plăcută de vis (lipsă de socialitate). Mijloc împotriva egoismului (de ex. Evanghelia după Ioan); cultivarea devoțiunii
Copenhaga, 15 octombrie 1913
Atingerea cu Lucifer și Ahriman la pătrunderea în lumea spirituală. Ahriman: acțiune în toate sunetele și cuvintele; Lucifer: în viziuni. Starea de a fi pătruns de Lucifer și Ahriman a tot ceea ce este perceput și cunoscut, drept urmare a căderii în păcat. Aura omului drept coajă de străpuns (imaginea puiului în ou), pentru a ajunge la lumea spirituală. Zicerea rosicruciană. Ispita lui Lucifer prin voci; a lui Ahriman prin imagini. Producerea unei atenții concentrate, fără obiect, în meditație: depășirea lui Lucifer. Trăirea de a fi în afara sa însuși (imaginea fulgerului). Ființa mantrei față de noțiune. Urmările căderii în păcat. Îndatoriri și trăiri ale esoteristului (furnicături în sânge etc.)
Nürnberg, 9 noiembrie 1913
Trăiri ce indică progresul, dar care adesea sunt foarte subtile, ale celui ce meditează. Din lăuntru: ispita lui Lucifer, din afară: ispita lui Ahriman. Impregnări în trupul eteric și urmările lor ulterioare (de ex. inflamație a urechii mediane). Un cuvânt christic drept consolare, la reproșuri față de sine însuși
Nürnberg, 10 noiembrie 1913
Comportamentul față de lumile spirituale: esoteristul drept cineva aflat în devenire, învățătorul spiritual drept educator. Aura omului drept coajă de străpuns (imaginea puiului în ou), pentru a ajunge la lumea spirituală
Berlin, 17 noiembrie 1913
Unde este de căutat Christos? Înaintea Misteriului de pe Golgotha, pe Soare, acum, în aura Pământului. Care ar fi urmările dacă omul și-ar primi conștiența de Eu de-abia în a doua perioadă de șapte ani: viața în stare asemănătoare cu visarea, cu imaginea morții lângă sine. Lașitatea de astăzi față de lumea spirituală. Urmări ale refuzului impulsului christic: pustiirea sufletului, simțirea forțelor morții, din aceasta provenind scârbă, senzația că ești sătul de viață, epidemii de sinucideri
Stuttgart, 23 noiembrie 1913
Viața de pofte care se revelează drept gânduri fluctuante, ca piedică în fața progresului spiritual, dar și ca mijloc pentru cunoașterea de sine. Corelația dintre poftă (interes) și amintire. Iubirea față de Lucifer și Ahriman. Acțiunea lui Ahriman prin două exemple: în cunoașterea de sine, prin căutarea după scuze; în concepții filosofice greșite (discuție dintre Deussen și Nietzsche despre negarea voinței, respectiv înnobilarea ei). Cunoașterea lui Lucifer și Ahriman în tot ce facem și lăsăm. Creșterea și moartea a ceea ce e substanțial, în corelație cu zicerea rosicruciană
München, 9 decembrie 1913
Urmări ale sensibilizării progresive a esoteristului prin meditație: observarea gândurilor deranjante și a durerilor corporale din timpul meditației. Degajarea componentelor ființiale; prin aceasta, apariția unor trăiri ciudate, care sunt impregnate dinainte în trupul eteric, în mod conștient sau inconștient (viziuni ale unor scene înfiorătoare etc.). Rafinarea laturilor bune, autonomizarea celor urâte. Întâlnirea cu Christos. Inspirații ce provin din lumi mai înalte, pentru lumea materială; exemplu: Wallace, Darwin
Köln, 18 decembrie 1913
Consecințe ale școlirii esoterice: degajarea componentelor ființiale; datorită acestui fapt, apariția unor trăiri ciudate, impregnate în trupul eteric. Semnificația veridicității
Leipzig, 30 decembrie 1913
Concepția psihologilor medievali și a celor de astăzi: Întreaga viață sufletească este intențională. Gândirea fără obiect a esoteristului. Trup astral și Eu în timpul somnului: trase afară din sistemul sangvin și cel nervos, pătrundere puternică în sistemul de simțuri și cel glandular; imagini figurative pentru acest proces (îngeri; arhangheli în luptă cu demonul). Percepția căldurii proprii, luciferice, și a căldurii ce iradiază din lumea spirituală, ce se revelează în meditație drept răceală. Crucea cu trandafiri și zicerea rosicruciană

1914

Leipzig, 2 ianuarie 1914
„Exercițiile secundare” drept mijloc pentru cunoașterea componentelor ființiale; despre dureri care apar în contextul meditației. Observarea trupului fizic prin concentrarea gândurilor, cunoașterea trupului eteric prin exercițiul de voință; conștientizarea trupului astral prin degajare, a Eului prin pozitivitate, a lui Manas prin nepărtinire. Armonizarea diferitelor capacități. Necesități pentru esoterist: exersarea răbdării și a veridicității. Dezvoltarea unei memorii bune ca obicei. Străbaterea tuturor activităților cu atenție și cugetare
Bremen, 11 ianuarie 1914
Comprimarea eterului căldurii la meditație; „rușinarea-de-sine”. Atenția spre înăuntru și spre afară
Berlin, 24 ianuarie 1914
Calea în lumea spirituală: pentru naturi simțitoare cu predispoziții religioase: urcuș ușor; naturi volitive: urcuș greu, chin datorită emoțiilor și afectelor. Calea prin gândire: cel mai lung, dar mai sigur, drum. Zicerea rosicruciană
Hanovra, 7 februarie 1914
Observații privitoare la meditație. Milostivirea din partea spiritualului după merit, adică după moralitatea din timpul trecut de la ultima meditație. Despre senzații de căldură și frig în timpul rugăciunii la exoterist, respectiv esoterist. Acțiuni ale exercițiilor secundare: concentrare: venirea trupului eteric înapoi în creier, sub formă de valuri. Exercițiul de voință: simțirea-de-sine în trupul eteric. Degajare: lărgirea trupului eteric. Trăirea primelor două propoziții ale zicerii rosicruciene în primele trei exerciții secundare, a celei de a treia propoziții în cea de a patra, pozitivitatea
Stuttgart, 5 martie 1914
Trupul eteric drept producător, trupul fizic drept oglindă a gândurilor. „Sein” provine de la „sehen”*. Materia drept „nimic” (imaginea sferelor mici de acid de carbon din apa minerală), lumea spirituală drept ceea ce este, de fapt, real. Simțirea nimicului drept rezistență. Conștiența vieții sufletești întărite, pentru lumea elementară: transformarea de gânduri bune în imaginațiuni nepieritoare; gânduri rele drept deșeuri. Comparația cu devenirea regnului mineral, a prafului pământean, din care Iahve l-a creat pe om prin erorile lui Elohim, pe vechea Lună; acțiunea lui Lucifer. Despre raportul față de lumea fizică și cea spirituală. Îndrumări pentru mantrele Către obiecte mă întorc ...; Lumina spiritului, încălzește-mă ...; Luminos Eu și suflet luminos ...
* „a fi”, respectiv „a vedea” – nota trad.
Berlin, 27 martie și Viena 14 aprilie 1914
Realizarea autonomizării vieții de gânduri prin formula Către obiecte mă întorc ... Devenirea-conștientă-de-sine a Eului viu prin strofa a doua Lumina spiritului, încălzește-mă ... Simțirea lumii senzoriale drept „nimic”, drept perle de existență în existența reală a spiritului: Luminos Eu și suflet luminos ... Zicerea rosicruciană în acest context. Progres prin dispoziția justă a sufletului la meditație. Mă gândește pe mine în loc de „eu gândesc”. Concentrare a Sinei în trupul eteric. Trăirea binelui și răului nostru. Îndrumări pentru mantrele Către obiecte mă întorc ...; Lumina spiritului, încălzește-mă ...; Luminos Eu și suflet luminos ...
München, 31 martie 1914
Piedici în fața conștientizării progreselor. Gânduri: oglindirea gândirii pe trupul fizic. Simțământul de a-fi-extins, ca semn al trezirii. Ceea ce stă la baza gândurilor bune și rele. Îndrumări pentru cele trei mantre Către obiecte mă întorc ...; Lumina spiritului, încălzește-mă ...; Luminos Eu și suflet luminos ... Zicerea rosicruciană
Berlin, 25 aprilie 1914
Dorul după trupul fizic drept cauză pentru faptul că nu suntem conștienți în lumea spirituală, în timpul somnului. Munca asupra celor douăsprezece simțuri din partea ființelor elementare delegate de Spiritele formei: ele vor forma viitorul cerc zodiacal al lui Jupiter. Munca asupra sistemului sangvin din partea ființelor elementare trimise de Spiritele mișcării: ele vor forma viitorul Soare jupiterian. Acțiunea lui Lucifer: trăirea simțurilor; acțiunea lui Ahriman: trăirea lumii
Kassel, 9 mai 1914
Atingerea cu spiritualul în visare și amintire. Formarea conștienței de zi, la granița dintre noul sâmbure sufletesc și vechiul spiritual. Natura, drept amintire rămasă a celor gândite cândva de ierarhii. Lucifer se mai străduiește acum pentru gândirea erorilor. Îndrumări pentru cele trei mantre: Către obiecte mă întorc ...; Lumina spiritului, încălzește-mă ...; Luminos Eu și suflet luminos ...
Basel, 3 iunie 1914
Acțiunea lui Lucifer: arderea imaginațiunilor, inspirațiilor, intuițiilor ființelor mai înalte și care sunt conținute în percepție, prin focul pasiunilor, impulsurilor, poftelor, în inimă. Moise și rugul aprins. Acțiunea lui Ahriman provocată de Elohim în creier: răcorirea focului lui Lucifer. Lipsă de iubire: „substanță de ardere” a lui Lucifer. Către obiecte mă întorc ...
Norrköping, 14 iulie 1914
A deveni liber de trup în meditația corectă. Organele omului, drept semne scrise ale divinităților. Creierul mic, drept rămășiță a vechii perioade lunare. Transformarea plămânilor și a inimii omului lunar în glanda pineală și glanda pituitară ale omului pământean. Formarea creierului jupiterian din fapte (creierul mare) și gânduri (creierul mic) ale omului pământean. Christos ca ajutor și ca judecător; „Judecata de Apoi”. Urmările prezentării incorecte a lui Iahve de către H.P. Blavatsky. Corelația dintre știința spiritului și cunoașterea lui Christos

Anexă

Berlin, 21 decembrie 1904
Eu mă recunosc față de mine ... Răspunderea pentru fiecare gând, fiecare sentiment, fiecare faptă. Legarea propriei karme de cea a altor oameni. Acel unic nume al omenirii. Dispariția existenței separate, la mijlocul celei de-a șasea rase-rădăcină
Berlin, 28 decembrie 1904
Despre atitudinea justă la moartea unui om iubit. Lucirea și răsunetul sufletelor în lumea spirituală. Lumea îmi lucește mie. – Eu îi lucesc lumii. – Eu sunt. Lămurirea acestor trei mantre. Lucrul în lumea sufletească după moarte
Berlin, 24 februarie 1905
Capacitatea maeștrilor de a ierta. Dezvoltare mai rapidă prin teosofie. Luminat să fie gândul tău. Blândă să fie simțirea ta. Fermă să fie voința ta. Voința creatoare a omului
Berlin, 3 martie 1905
„Vreau să te fac o coloană în templul meu ...”. Corpul astral trebuie să devină atât de armonios prin munca omului, cum este trupul fizic. Înțelepciunea lumii. Modificarea trupului astral printr-o oră esoterică
Berlin, 15 octombrie 1905
Indicație asupra maeștrilor. Maestrul Morya: Omule, gândește-te că tot ce este în jurul tău este aici de dragul tău și că tu ești aici pentru divinități. Totul de dragul meu și eu de dragul lui Dumnezeu
Berlin, 20 octombrie 1905
Despre curente oculte și Annie Besant
Berlin, 24 octombrie 1905
Lămurirea mantrei Mai strălucitoare decât Soarele ... Despre puritate
Berlin, 6 noiembrie 1905
Privitor la meditația Mai strălucitoare decât Soarele ... Despre modul de a medita. Despre AUM
Berlin, 27 februarie și 15 martie 1906
Despre piatra înțelepților. Gând, sentiment și voință în corelație cu karma
Berlin, 18 martie 1906
Despre meditație. Maestru și elev
Berlin, 13 aprilie 1906
Despre amintire și retrospectivă. Acțiuni ale vieții moderne de oraș. Acțiuni ale meditației asupra respirației
Hanovra, 24 septembrie 1907
Despre Spiritul solar Christos și legătura sa cu Pământul și cu oamenii

Partea a doua

DIN CONȚINUTURILE ORELOR ESOTERICE DIN 1920 PÂNĂ LA NOUA FONDARE A ȘCOLII ESOTERICE DREPT
„ȘCOALA SUPERIOARĂ LIBERĂ PENTRU ȘTIINȚA SPIRITULUI” DE LA GOETHEANUM, 1923-1924

Observații preliminare ale editorilor

Tannbach, 9 iunie 1918
Împiedicarea unui impuls spiritual la începutul secolului al XVII-lea prin Războiul de treizeci de ani. Nunta chimică a lui Christian Rosenkreutz
Dornach, 9 februarie 1920
Lipsa de seriozitate a membrilor; critică și încredere la locul just; modificarea necesară a concepției de viață după șapte ani de a fi membru. Unirea necesară a curentului din lumea spirituală cu curentul viu din organism. Karma fiecăruia și karma omenirii; omenirea la prag. Pericolele neaplicării forțelor interioare date prin Misteriul de pe Golgotha: tot mai multe și mai multe trupuri fără suflet, cu înțelegere automată. Hrană meditativă pentru drum: Eu imaginez ...; Eu gândesc ...; Eu simt ...; Eu visez ...; Eu vreau ...; Eu dorm ... La începutul și în încheierea orei, mantra O, omule, cunoaște-te pe tine însuți...
Dornach, 17 februarie 1920
Viața în trei domenii: în lumea fizică, la Prag și dincolo de Prag. Trăirile la Prag; legarea de Christos. Un Eu mi-a dat dumnezeiescul... Științele secrete și știința spiritului; iezuiții. La începutul și în încheierea orei, mantra O, omule, cunoaște-te pe tine însuți ...
Londra, 16 aprilie 1922
Oglindă a lumii
Londra, 12 noiembrie 1922
Cunoașterea naturii, îndatoriri morale și conștiența religioasă. Cele două componente ale eterului lumii: 1. eter de căldură, de lumină, chimic și de viață; 2. ființa morală a eterului lumii, doar în apropierea astrelor și a planetelor
Viena, 30 septembrie 1923
O, omule, cunoaște-te pe tine însuți...; Legenda Templului

Partea a treia

CELE DOUĂ ORE ESOTERICE ȚINUTE PENTRU CERCUL ESOTERIC DE TINERET,
CU ÎNSEMNĂRI PRIVITOARE LA ISTORIA DEVENIRII SALE

Privitor la istoria devenirii cercului esoteric de tineret. Observații preliminare ale editorilor

Anexă

UNELE DOCUMENTE PRIVITOARE LA ISTORIA MIȘCĂRII ANTROPOSOFICE DE TINERET

  1. Chemare la formarea unei „ramuri pentru tineret”
  2. Scrisoare-circulară privind forma ramurii antroposofice de tineret, martie/aprilie 1920
  3. Circulară a lui Paul Baumann, aprilie 1920
  4. Circulară a lui Ehrenfried Pfeiffer, 16 aprilie 1920
  5. Chemarea „Uniunii pentru viață spirituală liberă”
  6. Rudolf Steiner: Memorandum pentru comitetul Societății Antroposofice Libere, martie 1923

RAPOARTE ALE UNOR MEMBRI FONDATORI AI CERCULUI, PRIVIND EXPUNERILE
LUI RUDOLF STEINER PENTRU CERCUL ESOTERIC DE TINERET

Observații preliminare ale editorilor

1. Expuneri ale lui Rudolf Steiner cu ocazia fondării cercului esoteric de tineret. Extras din raportul lui Ernst Lehrs „Istoria devenirii «Cercului de tineret»”

2. Notițe despre expunerile lui Rudolf Steiner la două întâlniri cu toți participanții la cursul pedagogic pentru tineret

3. Alte notițe privind expunerile lui Rudolf Steiner în cadrul discuțiilor pregătitoare pentru fondarea cercului de tineret

4. Notițe din amintiri ale lui Herbert Hahn

Cele două ore esoterice ținute la cercul de tineret

Prima oră, Stuttgart, 13 iulie 1923
Valabilitate lungă a meditațiilor. Somnul față de cuvânt, din ziua de astăzi. A deveni modest în folosirea cuvintelor. Cuvântul „Eu”. Învelișurile: trupul fizic supus greutății; în opoziție, forța luminii. Conștient de intrat cu trăirea în ființa de greutate a Pământului. Trăirea ușurinței în visul despre zbor; forța ușurinței este legată de Soare. Iluminarea substanței eterice înmagazinate în fulger. Mantra Ființa mea proprie este întrețesută ... Pulsația verticală a plantelor în lumină. Eliberarea de un anumit loc pe Pământ la om și animal, prin respirație. Doar ființe care respiră liber pot să și pășească liber. Greutatea și trupul Pământului: de-abia treptat legare. Zicerea rosicruciană și mantra. Trăirea greutății (fizic): legarea de forțele Tatălui. Trăirea ușurinței (eteric): legarea de Christos. Trăirea respirării (astral): legarea de ceea ce este dumnezeiesc-Spirit. Doar învelișurile sunt egoiste, nu și Eul. Imaginea florii de lotus. AOUM Mani padme HUM – Eul meu este închis ... Explicarea cuvintelor din sanscrită
A doua oră, Dornach, 30 decembrie 1923
Mantra tripartită O, omule, cunoaște-te pe tine însuți ...; Cunoaște-l mai întâi pe seriosul Păzitor ...; Am intrat în această lume senzorială ... Tineret: nu mai mult să știe, ci altfel să știe. Trăirea Pământului drept stea: o stea iradiază, o stea strălucește, o stea luminează, o stea are densitate. Iubirea strălucește de la stea și adevărul formează steaua. Yasmajjatam jagat sarvam ... Încheierea perioadei Kali Yuga. Începutul perioadei luminoase. Întâlnirea adesea inconștientă cu Păzitorul Pragului, la vârsta între 30 și 40 de ani; faptul că se fac observabile ființele elementare. Mantia de căldură-iubire din karmă omenească, în jurul Pământului. Să lumineze trebuie gândirea omenească înăuntrul cosmosului. Necesitatea curajului sufletesc, pentru a se lega din nou de știința străveche sfântă. Răspunsul de astăzi la îndemnul: O, omule, cunoaște-te pe tine însuți: Nu mai este AOUM, ci Da, aici sunt eu pentru faptele voastre cosmice

Meditațiile cercului de tineret

Mantra tripartită

Mantra orelor din 1920 până în 1923

NOTE

Despre baza textului

Note la texte