Biblioteca antroposofică


Corecturi

Rudolf Steiner
DIN CONȚINUTUL ȘCOLII ESOTERICE
LECȚII ESOTERICE

Volumul I: 1904–1909

GA 266/1

Însemnări din memorie ale participanților

precum și note de la conferințe din 1904 și texte de meditații după redactări ale lui Rudolf Steiner


Prefață de Carl UNGER
Traducere de Liliana-Emilia DUMITRIU


Traducere după
Rudolf Steiner,
Aus den Inhalten der esoterischen Stunden
Gedächtnisaufzeichnungen von Teilnehmern, sowie Notizen von Vorträgen aus den Jahre 1904 und Meditationstexte
GA 266/1
© Rudolf Steiner Verlag, Dornach, Elveția, 1995
Editori: Hella Wiesberger și Martina Maria Sam
Desene de Carlo Frigeri

© Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate
Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
București, 2014


coperta cartii

Coordonatorul colecției: biolog dr. PETRE PAPACOSTEA
Redactor: Elisabeta SIMION
Tehnoredactor: Mihaela TUDOR
Coperta: Mariana MÎRZEA


Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României
STEINER, RUDOLF

Din conținutul școlii esoterice : lecții esoterice / Rudolf Steiner; trad.: Liliana-Emilia Dumitriu ;
pref.: Carl Unger; ed.: Martina Maria Sam, Hella Wiesberger. - București: Univers Enciclopedic Gold, 2014 -
3 vol.
ISBN 978-606-704-047-0
Vol. 1 :1904-1909. - 2014. - ISBN 978-606-704-048-7

I. Dumitriu, Liliana Emilia (trad.)
II. Unger, Carl (pref.)
III. Sam, Martina Maria (ed.)
IV. Wiesberger, Hella (ed.)
133

GRUPUL EDITORIAL UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD
Str. Luigi Cazzavillan nr. 17, sector 1, București, 010784
Tel.: 0371.033.416
e-mail: difuzare@universenciclopedic.ro
www.universenciclopedic.ro

Societatea antroposofică din România
Strada Vișinilor nr. 17, sector 2, București
Tel.: 021 323 20 57
www.antroposofie.ro
email: romantrop@yahoo.com



coperta spate

COPERTA IV

Volumul cuprinde cat mai complet posibil, în succesiune cronologică, însemnările din memorie ale unor participanți la orele esoterice ținute de Rudolf Steiner în anii 1904–1909. Aceste însemnări din memorie provin de la elevi care erau familiarizați cu conținuturile generale de învățătură ale științei spiritului.

Dincolo de neajunsurile și eventualele greșeli din unele redactări — care se pot corecta și completa prin asocierea cu scrierile și conferințele sale despre calea de școlire —, însemnările acestea transmit impresii puternice despre genul îndrumărilor esoterice primite de numeroși oameni care se străduiau pentru o școlire meditativă pe calea indicată de Rudolf Steiner.





CUPRINS

Notă asupra ediției

Prefață: Carl Unger: Rudolf Steiner și ființa esoterismului

I
CLARIFICĂRI DESPRE CONDIȚIILE DE BAZĂ PENTRU
DOBÂNDIREA AUTONOMĂ A CUNOȘTINȚELOR SUPERIOARE

Note de la patru conferințe

Prima conferință — Berlin, 8 februarie 1904
Importanța controlului gândurilor pentru vederea în spațiul astral și în Devachan. Risipa îngrozitoare de forță prin gânduri necontrolate. Lămurirea unor fraze anumite din capitolele întâi și al doilea din Lumină pe cale și din primele trepte ale căii de cunoaștere superioară (corb; învăluit; combatant). Efectul distrugător al egoismului, vorbăriei, curiozității, vanității, asupra darului vederii
Conferința a doua — Berlin, 15 februarie 1904
Importanța controlului gândurilor față de năvălirea actuală a gândurilor necontrolate. Întărire interioară prin dăruire către lumea gândurilor. Lămurirea primelor propoziții din Lumină pe cale. Regularizarea vieții de vis, drept barometru pentru succesul controlului gândurilor: continuitate crescândă a conștienței. Ordonarea memoriei formează vederea astrală: corpul astral devine un organ de voință.
Conferința a treia — Berlin, 21 februarie 1904
Corelația dintre memorie și trup astral. Controlul gândirii și cultivarea memoriei. Viața ca o școală a învățării. Ridicarea vieții de zi pe un punct de vedere mai înalt în timpul retrospectivei: lucrul la dezvoltarea organelor astrale. Abținerea de la opinia proprie ca o adunare de forță. Vorbirea lucrurilor înspre noi, la abținerea de la propria părere. Despre tratarea justă a întrebărilor
Conferința a patra — Berlin, 14 martie 1904
Importanța dispoziției cucernice și a venerației pentru cunoașterea superioară, cu exemplul lui Kepler. Cele șapte virtuți ale înțeleptului, conform Talmudului. Lămurirea altor propoziții din Lumină pe cale

II
TEXTE DE MEDITAȚII
DUPĂ REDACTĂRI ALE LUI RUDOLF STEINER

Însemnări din două ore esoterice
Berlin, 4 octombrie 1905
„Caută calea...” (din „Lumină pe cale”). Despre adâncire interioară și ieșire-în-afară. Despre AUM
Berlin, 24 octombrie 1905
Lămuriri pentru zicerea „Mai strălucitoare decât Soarele ...”. Lucrul cu meditația
Texte de meditații, cu care au fost începute și încheiate fiecare din orele esoterice
Meditații care cuprind ființa temporală a ierarhiilor
Ziceri către spiritul respectiv al zilei
Zicere meditativă „În spirit se afla germenele trupului meu”
în cinci variante ușor diferite între ele
Cinci așa-numite exerciții principale, date individual
Exercițiu principal cu zicerea „Mai strălucitoare decât Soarele ...” și cu prima propoziție din Lumină pe cale. Despre modificări ale vieții de vis
Exercițiu principal cu zicerea „Mai strălucitoare decât Soarele ...” și cu primele patru propoziții din Lumină pe cale modificări
Exercițiu principal cu zicerea „Mai strălucitoare decât soarele ...” și cu exercițiul de concentrare „Eu sunt – El gândește – Ea simte – El vrea”
Exercițiu principal cu propoziții din Lumină pe cale: „Caută calea ...”. Despre inimă drept viitor organ de cunoaștere și despre primele patru propoziții din Lumină pe cale
Exercițiu principal cu zicerea „În razele curate ale luminii ...” și meditație despre planta care crește și cea care se ofilește
Zicere meditativă „Mai strălucitoare decât Soarele ...” — manuscris
Zicere meditativă „Mai strălucitoare decât Soarele ...” — manuscris

III
DIN CONȚINUTUL ORELOR ESOTERICE 1904-1909
Însemnări din memorie ale participanților

Introducere: Sarcina științei spiritului — Notițe de la o oră esoterică particulară
Berlin, 1903 sau 1904
Religia creștină și sarcina teosofiei. Formarea organelor pentru cuprinderea lumii spirituale. Dezvoltarea conștienței de Eu: educație pentru libertate. Inițierile Antichității și contragerea lor în creștinism. Inițierea întregii omeniri pe treapta simțirii, prin Christos. Inițierea voinței 103

1904

Berlin, 9 iulie 1904
Kuthumi și Morya. Șapte simțuri. Zece centri de forță. Patru etape ale dezvoltării pe baza imaginii mării
Berlin, 14 iulie 1904
Îndatoriri ale elevului spiritual. Simboluri pentru regnurile naturii. Kama și Manas. Calea mântuirii în Evanghelia după Ioan

1905

München, 10 sau 11 noiembrie 1905
Mersul evoluției omenirii: atlanteeni și arieni. Viitoarea utilizare a forțelor naturii. Viitor: cunoașterea moralității. Christian Rosenkreutz
Berlin, 13 decembrie 1905
Despre tibetani și Dalai Lama. Adunarea Maeștrilor Lojei Albe de Crăciun. Ultima încarnare a Maestrului Kuthumi
München, [15] sau 16 decembrie 1905
Ritmuri în univers și în viață. AUM. Cele 7 inițieri ale școlii persane
Berlin, 28 decembrie 1905
9 Trăsături ale maeștrilor. 5 reglementări ale Maestrului Morya. Mantre. „Gloriam în excelsis”. Semnificația sărbătorilor

1906

Köln, 12 februarie 1906
Ioan Botezătorul și Maestrul Iisus. Christosul. Separarea oamenilor în ziua de apoi. Cea de a 6-a sub-rasă și cea de a 6-a rasă-rădăcină
Hamburg, 3 martie 1906
Concepția materialistă a social-democrației privitor la schimbarea oamenilor prin condiții exterioare, spre deosebire de cea a științei spiritului: modificarea condițiilor exterioare prin educarea forțelor sufletești interioare. Despre impulsul spre muncă și problema răsplătirii. „De puterea ...” (Goethe)
Berlin, 13 aprilie 1906
Despre retrospectivă și despre aducere-aminte. Importanța respirației ritmice. AUM. „Yasmājj jātam”. Gândul pascal. „Sine originară”
Berlin, 18 aprilie 1906
„Yasmājj jātam” („Sine originară”) „Satyam jnanam”. Formă, viață, simțire în regnurile naturii. Formarea de organe sufletești. Alimentația și dezvoltarea ocultă. Organul Eului și alte organe superioare. Relația regnurilor naturale. Omul drept plantă inversată. Influența alimentației din diferitele regnuri naturale
Berlin, 6 mai 1906
Cele trei regnuri naturale de pe vechea Lună (ciupercă și vâsc ca rămășițe) și dezvoltarea lor până la cele patru regnuri naturale ale Pământului. Scindarea sexelor. Urcușul omului prin depășirea iubirii fizice, prin ritmizarea procesului de respirație și emanația luminii Kundalini. – Piatra înțelepților. Despre alimentație (fructe cu teacă, săruri). Răbdare în străduință
Berlin, 26 iunie 1906
Despre Maeștrii Morya, Kuthumi, Saint-Germain, Iisus
Berlin, 2 octombrie 1906
Necesitatea libertății interioare a elevului. Procesul respirației. Respirația din trecut, cu foc și cea actuală, cu aer
Berlin, 22 octombrie 1906
Sfântul cuvânt AUM. Maestrul Iisus drept „Necunoscutul din Oberland”. Respirația cu căldură pe vechea Lună, respirația cu aer pe Pământ. Iisus, Morya, Kuthumi; cei doisprezece maeștri ai Lojei Albe
München, 29 octombrie 1906
Corespondența dintre microcosmos și macrocosmos. Figuri de Tattwa; pentagrama. Cele patru puncte de concentrare pentru cuvintele de meditație: Eu sunt – El gândește – Ea simte – El vrea. Scopul meditației
München, 1 noiembrie 1906
Acțiunea entităților luciferice, satanice și asurice în dezvoltarea Pământului. Transformarea forțelor productive: inimă și laringe drept viitoare organe de reproducere (misteriul Graalului). Perioada de timp a lui Orifiel. Viitoarea separare a omenirii
München, 6 noiembrie 1906
AUM. Fantome, stafii, demoni, spirite. Pentagrama și hexagrama. Patru principii: „Învață să taci...”
Berlin, 14 noiembrie 1906
Exercițiul celor patru puncte de concentrare. Perioada lemuriană. Cei cinci curenți eterici și cei cinci Tattwa. Conștientizarea curenților drept sarcină a omului. AUM
Hamburg, 18 noiembrie 1906
Simțuri terestre și astrale. Raportul decedaților cu Christos în lumea astrală și Devachan
Köln, 1 decembrie 1906
„Învață să taci...”: Sentență călăuzitoare a dezvoltării oculte (exemplu, Lawrence Oliphant). Cei cinci curenți eterici ai corpului omenesc (trăsături, relații și simboluri). Pentagrama verticală și cea inversată
Berlin, 18 decembrie 1906
Cele cinci simțuri (miros, văz, auz, gust, pipăit), respectiv trei (miros, văz, auz) și cei trei Logoi. Emanațiile celor trei Logoi (sunet, imagine, aromă), începutul lor și durata lor. AUM ca expresie sonoră a celor mai înalte trei puteri. Cele trei trepte ale statutului viitor de creator al omului

1907

Stuttgart, 20 ianuarie 1907
Retrospectivă și aducere-aminte. Exercițiile secundare. Meditație. Structura mantrei.
Berlin, 29 ianuarie 1907
Despre felul meditării. Răsunetul cuvintelor meditației: cel mai mare efect în limba originară (exemplu: Satyam jnanam, Tatăl nostru). Primul Logos și aroma lumii; despre diferite mirosuri. Generalități despre exerciții. Despre genul de retrospectivă: aducerea-aminte devine vedere. Cele șase exerciții secundare. AUM. Entități rămase în urmă. Toiagul lui Mercur. Asuras și cea de a opta sferă. AUM drept vocalizare pentru respingerea influențelor malefice. Eliberarea lui Lucifer. Sfântul Spirit, Christos și Lucifer
Hamburg, 11 februarie 1907
Dezvoltarea Planetă-Soare-Cerc Zodiacal; laringele drept viitor organ de reproducere. Omul drept viitor Logos creator. Cei trei Logoi: Sunetul Lumii, Lumina Lumii, Aroma Lumii. „Aroma spirituală” personală. Despre felul meditației și al retrospectivei. Cei trei Logoi. AUM
München, 1 iunie 1907
Entitățile ce trăiesc în aer (Iahve, Wotan); procesul respirației și viitoarea sa transformare. Exerciții esoterice drept „sarcină sfântă”. Atlantida și înțelepciunea Tao; Tao, Tau și crucea cu trandafiri. Legătura înțelepciunii Tao cu înțelepciunea Vechiului și Noului Testament pentru Europa Centrală prin Chr. Rosenkreutz. Chr. Rosenkreutz și Maestrul Iisus drept Maeștri ai Occidentului. Sarcina lui H.P. Blavatsky; aducerea de către ea a înțelepciunii vestice (Isis unveiled), apoi a celei orientale (Secret Doctrine). Școlirea vestică: înțelepciunea viitorului. Simbolul rosicrucienilor: Tau-Ros-Crux
München, 6 iunie 1907
Cele trei cercuri ale școlii: căutători, exersanți, școlire. Glanda pineală, trecutul și viitorul ei. Cele șase exerciții secundare. Felul meditației de dimineață prin exemplul zicerii „În razele curate ...”. Retrospectiva de seară
Kassel, 20 și 27 iunie 1907
Strădanie răbdătoare. Meditația de dimineață și retrospectiva. Cei trei Logoi: Sunetul Lumii, Lumina Lumii, Aroma Lumii
Stuttgart, 15 septembrie 1907
Diferențierea severă de odinioară dintre trei genuri de esoteriști: 1. inițiați; 2. clarvăzători; 3. adepți; astăzi: fiecare inițiat, într-o anumită măsură, este și clarvăzător. Reținerea adepților. Necesitatea învățăturilor teosofice pentru timpul de astăzi. Despre teoria reîncarnării și o posibilitate de a o verifica
Hanovra, 25 septembrie 1907
Cele trei flăcări ale lămpii lui Hermes Trismegistos; mantia de trei ori pliată a lui Apollonius; toiagul triplu structurat al patriarhilor
Berlin, 9 octombrie 1907
Diferența dintre ora exoterică și cea esoterică. Anul 1879. Perioadele lui Gabriel, Michael, Orifiel. Discutarea mantrei „În razele curate ...”. Semnificația anumitor sunete (i, a, o, u, ö, ä) și efectul lor ocult. Exercițiu pentru îndepărtarea fricii. Evenimente în timpul următoarei domnii a lui Orifiel
Berlin, 18 octombrie 1907
Spiritele Timpului, corelația lor cu anumite planete și perioade de timp. Lupta lui Michael cu Mammon; bacilii ca ajutoare ale lui Mammon. Trăirea crucii și a pentagramei. Despre acțiunea lui Gabriel și a lui Michael în corelație cu organul pentru preluarea înțelepciunii spirituale; viitoarea epocă a lui Orifiel. Despre iod, glanda tiroidă și cretinism
Berlin, 23 octombrie 1907
Spiritele Timpului și corelația lor cu planetele. Observare exterioară și meditație. Gabriel și Michael. Influența periodică a planetelor asupra Pământului, a căror stare noi am parcurs-o, de exemplu, Saturn. Viitoarea domnie a lui Orifie
Hamburg, 26 octombrie 1907
Din ce anume sunt formate mâinile, picioarele și inima și pentru ce sunt destinate. Taina vocalelor (i, a, ä, o, u). Fiecare spirit al timpului și sarcinile sale. Semnificația legendei lui Dionysos
Berlin, 1 noiembrie 1907
Mantra împătrită „În gândul pur ...”: 1. calitatea întăritoare a gândurilor pure; degajarea corpurilor prin meditație; 2. transformarea gândului pur într-o imagine; 3. densificarea până la formă și culoare (exemplu, Soare și Lună); 4. concretizare prin voință puternică
Basel, 23 noiembrie 1907
Despre maeștri („Necunoscutul din Oberland”). Revelarea Treimii în lumea fizică (Aroma lumii. Lumina Lumii/Forța Vieții, Sunetul Lumii/Forma). Taina vocalelor (i, a, ä, o, u). Orientarea în lumea astrală. Despre imaginație (desprinderea culorii). Despre Trinitate, conștiență, viață, formă și oglindirile lor în om. Coborârea omului; Manas, Buddhi, Atman
Berlin, 29 noiembrie 1907
Exercițiu cu pentagrama. Principii și culori ale planetelor. Exercițiu cu hexagrama. Completări la principiile planetelor (arhangheli, metale). Cele patru componente ființiale și legăturile lor în univers. Cele două puncte de Eu
München, 5 decembrie 1907
Despre diferența dintre ora exoterică și cea esoterică. Viața esoterică înainte și după anul 1879. Despre Arhangheli-Spiritele Timpului: Gabriel și Michael; viitoarea perioadă a lui Orifiel (molime și război fratricid); Orifiel drept înger al mâniei; Spiritele Timpului de la apariția lui Christos. Lucrul cu cuvintele meditației prin exemplul lui „În razele curate …”; despre vocale prin exemplu acestei ziceri (i, a, ö, o, ü, u)

1908

Berlin, 7 ianuarie 1908
Observarea hexagramei colorate (despre verde-roșu, albastru-portocaliu). Efectul acestei meditații asupra glandei pituitare și celei pineale. Cele patru componente ființiale și legătura lor în univers. Cele două puncte de Eu
München, 16 ianuarie 1908
Rudimente ale conștienței lunare în îmbujorarea de rușine, germeni ai conștienței jupiteriene în sentimentul de teamă. Mașinile pur utile, tehnice devin pe Jupiter malefice, ceea ce este frumos configurat, demoni buni. Reglementarea conștientă a procesului respirației în corelație cu dezvoltarea lunară și jupiteriană
Berlin, 26 ianuarie 1908
Țelul esoteristului: atingerea unei conștiențe mai înalte, anume cea jupiteriană. Rudimente ale conștienței lunare în îmbujorarea de rușine, germeni ai conștienței jupiteriene în sentimentul de teamă. Exerciții de respirație în acest context. Transformarea aparatelor care sunt doar utile în unele și frumoase. Despre comete
Berlin, 12 februarie 1908 - Observații preliminare
Maxima rosicruciană: „Cine vede bine prin acțiunea numerelor …”; om și regnuri naturale. Explicarea diferitelor figuri oculte: dezvoltarea de la monadă la om; cele patru elemente (foc/carbon, apă/oxigen, aer/azot, foc/sulf și fosfor); superioară, mercur, sare; masculin și feminin, Eul. Hexagrama ca semn al Fiului Omului
Berlin, 26 februarie 1908
Diferența dintre creația omenească și cea dumnezeiască. Semnificația vieții în gânduri dumnezeiești. Despre elemente în timpul perioadei Saturn-Soare și Lună-Pământ. Principiul cristalizării și al dizolvării (sare). Semnificația semnelor oculte Patru,Trei, Doi, Unu. Despre elemente
Berlin, 14 martie 1908
Diagramă ocultă. Despre elemente și cele patru genuri ale sângelui sau ale focului în timpul perioadei Saturn-Soare și Lună-Pământ. Patru feluri de activități în viața omenească: privire, simpatie și antipatie, poftire, decizie. Maxima rosicruciană: „Tinde către foc”. Spiritele formei și dispoziția omenească în timpul celor patru stări planetare. Dezvoltarea omului cu privire la activitățile sale în timpul stării pământești. Despre decizie. Acțiunea comună a Spiritelor înțelepciunii (Iahve) și a Spiritului Iubirii (Christos). Focul filosofic împătrit
München, [17 și 20] martie 1908
Formarea Sinei spirituale drept sarcină a omenirii post-atlanteene (a 5-a rasă principală); acțiunea ei în componentele ființiale prin epocile de cultură: indiană: trupul senzației; persană: sufletul senzației; egipteană: sufletul rațiunii; grecească: sufletul conștienței. Epoca actuală: Sine spirituală în Sine spirituală. Eliberarea oamenilor de împiedicarea reciprocă dată în epoca actuală, drept sarcină (exemplu de patru oameni care se influențează reciproc puternic)
Berlin, 12 aprilie 1908
Trei văluri în fața lumii spirituale: Aestimatio, Imago, Incantatio; sistemul glandular uman. Drumul înapoi: transformarea Aestimatio în cunoaștere, a Imago în Imaginatio, a Incantatio în Inspirație. Păsări și mamifere: cristalizare a unor trepte umane de evoluție
Berlin, 15 mai 1908
Coborârea omului prin Incantatio și Imaginatio până la Aestimatio, prin interesul, ce îl distruge pe el, pentru lumea fizică. Urcarea din nou către Imaginatio prin ocuparea cu lucruri suprasenzoriale. Aspectul îmbolnăvitor al reprezentărilor greșite. Mila și egoismul. Efectul de descompunere al activității creierului; motivul pentru efectul vindecător al somnului. Imaginatio: acțiune din simțul datoriei în loc de interes personal
Hamburg, 22 mai 1908
Curenți între oameni (exemplu de patru oameni care se influențează reciproc puternic). Un exercițiu pentru decizii și judecăți, pentru eliberarea de influențe exterioare și întărirea Eului superior (comandă-mi/interzice-mi). Efectul unor asemenea forme și linii ce provin din spiritual
Hamburg, 24 mai 1908
Astăzi corelație între Interes-Eu (= Aestimatio), poftă-trup astral, savurare-trup eteric; anterior: interes-trup astral, poftă-trup eteric, savurare-trup fizic. Ridicarea din nou în această stare o numește rosicrucianul Imaginatio (interes), Incantatio (poftă), Intuitio (savurare). Figură ocultă pentru dezvoltarea degajării (figură unghiulară cu triunghi)
Hamburg, 31 mai 1908
Gânduri productive și neproductive. Înțelepciune, iubire, Eu și transpunerea lor în simțire, voire, gândire pe un plan inferior (figură ocultă: triunghi). Ființele temperamentelor: îngeri colerici, sangvinici, flegmatici și melancolici și reflectarea lor în elemente (cvadrat). Despre limitarea de sine
Berlin, 5 iunie 1908
Diferența dintre ora exoterică și ora esoterică pentru ascultător și conferențiar. Eliberarea de tot ce e personal (discuție între învățător și elev). Figuri oculte: triunghi (înțelepciune, Eu, iubire), pătrat (temperamente, elemente). Vocalele i, a, o, u, e, ei, oe
München, 14 iunie 1908
Aspectul distructiv al nerăbdării. Acțiunea impresiilor exterioare: distructiv asupra trupului fizic și al trupului astral, constructiv asupra trupului eteric și Eului. Formarea armonioasă a trupului astral și a celui eteric prin meditație. Meditația despre înțelepciune, iubire și Eu și transpunerea lor în simțire, voire, gândire pe următorul plan inferior (triunghi). Ființele temperamentelor și expresia lor în elemente (cvadrat). Savurarea artei: întărirea capacității creatoare
München, 15 iunie 1908
Ștergerea iluziei Eului personal. Eul drept oglindă, în care iradiază Eul adevărat în timpul evoluției planetare. „Iluzia senzorială acoperă aparența timpului” – IAO, TAO
Kassel, 4 iulie 1908
Diferența dintre ora exoterică și ora esoterică. Cele șase exerciții secundare. Degajarea trupului eteric prin Impulsul Christic
Stuttgart, 5 august 1908
Corelația dintre componentele ființiale umane și ierarhii (copacul lumii, copacul Bodhi). Acțiunea Arhailor în eter și în temperamente. Acțiunea temperamentelor în om
Stuttgart, 9 august 1908
Așteptarea după o anumită sarcină. Acțiunea impresiilor senzoriale (distrugere) și a meditației (instruire prin ființe spirituale). Perioadele lui Gabriel, Michael, Orifiel
Stuttgart, 13 august 1908
Alimentația esoteristului; despre alcool și carne; efectele hranei vegetariene; gimnastică și îmbăiere; lapte. Încrederea esoteristului în învățătorul său. Cele șase exerciții secundare
Stuttgart, 16 august 1908
„Importanța reprezentărilor spirituale pentru timpul de după moarte. Transformarea Aestimatio
Leipzig, [între 2 și 14 septembrie] 1908
Patru pericole pentru esoterist: pericolul materialist, cel clarvăzător, cel magic și cel mistic
Berlin, 25 octombrie 1908
Meditație și percepție senzorială. Importanța pregătirii corecte pentru taină
München, 8 noiembrie 1908
Despre diferența dintre ora exoterică și ora esoterică. Transformarea trupului astral; formarea de organe astrale. Acțiunea trăsăturilor negative egoism, vanitate, invidie și mânie asupra trupului astral. Toleranță față de alții, exigență față de sine. Exerciții de protecție ale esoteristului: pătrunderea de mari înțelepciuni împotriva egoismului și a vanității, de frumusețe împotriva invidiei, de mari cuvinte împotriva mâniei. Distruge: egoismul și vanitatea viața de reprezentare, invidia viața de simțire, mânia viața de voință
Berlin, 11 noiembrie 1908
Acțiunile trăsăturilor negative egoism, vanitate, invidie și mânie asupra trupului astral; exerciții de protecție ale esoteristului împotriva lor. Reprezentarea caduceului. Acțiunea gândurilor despre griji; Christos drept cel mai mare Soter
Berlin, 17 noiembrie 1908
Acțiunile supărării, curiozității, vorbăriei în trupul astral. Producerea liniștii interioare ca mijloc pentru depășire
Hamburg, 6 decembrie 1908
Acțiuni ale trăsăturilor negative egoism, vanitate, invidie și mânie asupra trupului astral; exerciții de protecție ale esoteristului împotriva lor
Berlin, 21 decembrie 1908
Zarathustra și elevii săi (Moise, Hermes); reîncarnarea sa drept Zarathos sau Nazaros (învățător al lui Pitagora). Reîncarnările regelui (Viștaspa), sub a cărui domnie Zarathustra a instruit: Cyrus și Carol cel Mare. Zarathustra i-a dat forța trupului său astral lui Moise, cea a trupului său eteric lui Hermes, Eul lui Iisus; el însuși acționa prin trupul fizic
Berlin, 28 decembrie 1908
Viștaspa și Cyrus. Zarathustra: încarnarea Eului său în Nazaras, apoi în Iisus. Acțiunea învățăturii sale în componentele ființiale ale elevilor săi (Hermes, Moise, Pitagora). Zarathustra și cei șapte Rishi

1909

München, 7 ianuarie 1909
Sarcina orelor esoterice este discutarea meditațiilor și a dispozițiilor necesare din viața zilnică. Meditația drept copie a inițierii. Trăiri meditative tipice și posibilități de protecție: reprezentarea toiagului lui Mercur (împotriva perturbărilor). Sentimentul de pierdere-de-sine. Reprezentarea crucii cu trandafiri (împotriva puterilor ispititoare). Vederea luminii astrale (Pavel). Cele șase exerciții secundare. Alimentația esoteristului
München, 11 ianuarie 1909
Închiderea „porții de foc” (vederea luminii astrale) în Lemuria, mai târziu a „porții pământești” (formarea de suprafețe; simțul tactil). Relația ocultă dintre aer și apă, pământ și foc. Omul și focul (Lucifer, Prometeu, Loki)
Kassel, 26 februarie 1909
Trăiri meditative tipice și posibilități de protecție: reprezentarea toiagului lui Mercur (împotriva perturbărilor prin gânduri zilnice); a unei aure albastre, legată cu zicerea „Învelișul exterior al aurei mele ...” (împotriva influențelor din afară); a crucii cu trandafiri (împotriva sentimentului de pierdere-de-sine). Trei trăiri în timpul meditației: ispitire prin deranjament; obturarea conștienței prin sentimentul de a fi împărțit; pace sufletească. Frica drept mânie suprimată
Berlin, 3 martie 1909
Meditația drept copie a inițierii. Trăiri meditative tipice și posibilități de protecție: caduceul; pielea astrală (nula). Crucea cu trandafiri. Legenda despre sângele lui Christos și albinele. Pacea sufletului. Revelații ale Trinității: Tatăl-Fiul-Spiritul: mistic; forță-acțiune-ființă: mauric; sulf-mercur-sare: alchimic. Libertatea și autonomia elevului. Frica drept mânie suprimată
München, 8 martie 1909
Meditația drept copie a inițierii. Trăiri meditative tipice și posibilități de protecție: caduceul; uzarea pielii astrale în timpul zilei, înnoirea ei în timpul nopții. Dizolvarea meditantului în ierarhiile care l-au format. Ispitirea și crucea cu trandafiri. Legenda despre sângele lui Christos și albine. Pacea sufletului (imaginea mării dezlănțuite). Despre coborârea zicerilor zilelor din lumea spirituală. Strădania esoteristului
Hamburg, 14 martie 1909
Meditația drept copie a inițierii. Numărul mistic 1065. Trăiri meditative tipice și posibilități de protecție: caduceul și pielea astrală. Dizolvarea meditantului în ierarhiile care l-au format. Crucea cu trandafiri. Legenda despre sângele lui Christos și albine. Ispite. Pacea sufletească (imaginea mării dezlănțuite). Frica drept mânie suprimată
Berlin, 21 martie 1909
Lucrul individual cu întrebările. Efectul densificator al alimentației cu carne, pierderea fermității interioare prin alimentație vegetariană. Asimilarea fermității și depășirea egoismului prin gândirea pură. Desenarea caduceului cu planete, culori, stări de conștiență
Düsseldorf, 15 aprilie 1909
Conștiență de somn și de trezie. Importanța retrospectivei. Influențarea omului prin ființe luciferice noaptea din interior, prin cele ahrimanice ziua din exterior. Ura și frica: apariția și depășirea; cuvinte ale lui Zarathustra. Zarathustra, Hermes, Moise (imaginea coșului de papură), Iisus din Nazareth. Sângele curs pe Golgotha drept simbol al lipsei de ură
Düsseldorf, 19 aprilie 1909
Condiții și scop pentru școala esoterică. Acțiunea lui Mammon: întunecarea conștienței omenești. Pitriyana și Devayana (calea părinților și a divinităților). Misteriul de pe Golgotha în timpul lui Orifiel. Misiunea lui Gabriel și a lui Michael. Înzestrarea diferitelor individualități cu un trup eteric sau astral multiplicat al lui Christos (Augustin; Toma d’Aquino)
Berlin, 5 mai 1909
Acțiunea reprezentării obișnuite asupra trupului eteric și a celui fizic; acțiunea meditației numai asupra trupului eteric. Misiunea lui Gabriel și a lui Michael; Loja Albă. Importanța aplicării organului creat de Gabriel, pentru starea jupiteriană. Dezvoltarea libertății și a iubirii drept sarcină a perioadei pământene
Berlin, 27 mai 1909
Întunecarea conștienței înaintea Misteriului de pe Golgotha. Preluarea învățăturilor drept prim pas către cunoaștere. Viața din copilărie a marilor inițiați; Christian Rosenkreutz, Augustin, Francisc din Assisi. Adevăratul nume al lui Christos: Eu Sunt
Kassel, 27 iunie 1909
Înțelepciunea în acțiunea involuntară. Importanța gândirii logice pentru viața esoterică. Piedici în viața esoterică și depășirea lor: egoism (trup astral), înclinații, obișnuințe (trup eteric), griji (trup fizic)
Kassel, 4 iulie 1909
Raportul schimbat dintre școlile lui Annie Besant și Rudolf Steiner. Valoare și semnificație a simbolurilor. Despre Eu și despre observarea comparativă din perioada atlanteană până astăzi. Unu în Trei; măsură, număr, raport. Semne ale scrierii oculte. Efectul simbolurilor asupra forțelor sufletești. Exercițiile secundare
München, 27 august 1909
Migrațiile popoarelor în perioada post-atlanteană. Artur și Masa sa rotundă: prima școală de misterii a Europei. Înalta individualitate a lui Titurel și Graalul. Carol cel Mare. Parzival drept elev al lui Titurel. Trăirea lui Parzival privitoare la copacul vieții și la crucea cu trandafiri (Flore și Blancheflor). Parzival în singurătate. Cele trei forțe cucerite în singurătate: contemplare, entuziasm, forța Înconjurătorului, a Învăluitorului (foc spiritual, lumină spirituală, armonia sferelor)
München, 30 august 1909
Rușine și frică: două sentimente ale lui Parzival după perioada sa în singurătate; două cuvinte ale lui Christos; două principii ale esoteristului. Revelarea Sinei superioare în strădania după desăvârșire: vis, presimțire, meditație. Următoarea treaptă: contemplație, consummatio a Sinei superioare; deschiderea organelor spirituale; desenarea ocultă a pentagramei. Înțelepciunea Graalului: cunoaștere ce le este revelată tuturor. Lohengrin. Exerciții ale esoteristului pentru aflarea celor trei forțe mari: atracție, respingere,înconjurare
Berlin, 26 octombrie 1909
Întrebări despre disciplină. Sarcina observării celei mai intime a vieții și de sine. Apariția trăsăturilor negative și combaterea lor. Încredere neabătută față de învățător. „Din unu devine doiul”: doi, ca principiul revelației. Revelații ale Sinei superioare în vis, în intuire și în meditație. Prezența unei caracteristici condiționează prezența celei polar opuse (frică-ură). Lohengrin și Elsa
Berlin, 29 octombrie 1909
Pericolul gândurilor ispititoare. Două cuvinte christice; strădania esoteristului. „Din unu devine doiul”: despre polul opus. Numărul unității (1) și numărul revelației (2). Efectul scrierilor pur cognitive și al celor străbătute de sentiment asupra elevului. Imaginea meditativă din vechile așezăminte de misterii: bătrân înaripat, urmărind o figură feminină albastră
München, 5 decembrie 1909
Diferențe dintre școli de misterii precreștine și creștine. Anterior: trăirea de imagini și mantre sonore (exemplu cu bătrânul înaripat, care urmărește o figură feminină albastră); astăzi: trăirea cuvântului umplut de sens (de exemplu: „În razele curate”). Procese în timpul meditației. Despre modul de exprimare și alcătuirea cuvintelor în mantre
München, 7 decembrie 1909
Exercițiile esoterice drept punct central al vieții. Formarea florilor de lotus prin meditație; „În spirit se află germenele trupului meu”. Întâlnirea cu Sinea superioară. Păzitorul Paradisului. Adam și Eva și influența lui Lucifer asupra lor; separarea unei părți a trupului astral al lui Adam (= Sinea superioară) și astfel a capacității de a gândi și a vorbi individual. Iisus din Nazareth: prima unire a acestui trup eteric separat, cu un om; multiplicarea trupului eteric. Crucea cu trandafiri
Berlin, 22 decembrie 1909
Despre școlirea spiritului. Moartea lui Christos, drept victorie a vieții

ANEXĂ

Despre alimentație și dezvoltare interioară
Conferință, fără indicarea locului și a datei [probabil, Berlin, 1904]
Despre mișcări de reformă actuale: „mișcarea feministă”; tendința exterioară pentru libertate și autonomie interioară. Știința terapiei naturiste: importantă procedura individuală. Vegetarianism; reglementări alimentare în școli de misterii, de ex. cea pitagoriciană, precum și în comunități religioase; efectul anumitor alimente (alcool, pește, carne, ciuperci, fructe cu teacă, zahăr, mirodenii ș.a.). Efectul postirii. Hrana în relație cu temperamentele

NOTE

Despre baza textului

Note la texte